تجارت ارزهای خارجی در بازارهای مالی رایج است. تجارت ارزهای دیجیتال نیز در طول سال‌ها در مرکز توجه قرار گرفته است. تفاوت بین تجارت جفت ارز (فارکس) و ارزهای دیجیتال را کشف کنید.

فارکس چیست و کریپتو چیست؟

فارکس مخفف ارز خارجی است - یک بازار مالی که به شما امکان می دهد در معرض جفت ارزهای بین المللی قرار بگیرید. در اصل، این بازاری است که در آن یک ارز به ارز دیگر تبدیل می شود.

هنگام معامله در فارکس، یک ارز را در برابر ارز دیگری با قیمت توافقی خرید و فروش می کنید. اگر تا به حال کالایی را از یک فروشنده آنلاین بین المللی با ارزی متفاوت با مناقصه اصلی خود خریداری کرده اید، در معرض فارکس بوده اید.

Crypto مخفف cryptocurrency است - ارزهای دیجیتال که در آنها سابقه تراکنش ها به جای یک مرجع متمرکز یا واحد در یک سیستم غیرمتمرکز تأیید و ثبت می شود. به عبارت دیگر، این یک ارز غیر فیزیکی است، اما می تواند مشابه مناقصه سنتی استفاده شود.

بیشتر ارزهای رمزنگاری شده برای افزایش شفافیت، تراکنش های خود را روی بلاک چین ذخیره می کنند. این به کاهش ریسک و حذف "مرد میانی" کمک می کند که اغلب منجر به کارمزد تراکنش های اضافی می شود.

بیشتر بدانید: بهترین سایت های خبری فارکس در سال 2023.

فارکس در مقابل کریپتو: چه تفاوت هایی دارند؟

اگرچه بازارهای فارکس و کریپتو شباهت هایی مانند عرضه و تقاضا دارند، اما تفاوت های قابل توجهی با هم دارند. در زیر به تفصیل به این تفاوت ها می پردازیم:

فعالان بازار
اندازه
ساختار
دسترسی به دارایی ها
نوسان

فعالان بازار

چندین شرکت کننده وجود دارند که بازار فارکس را تشکیل می دهند. اینها شامل بانک های مرکزی و تجاری، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت ها، کارگزاران خرده فروشی و تاجران می شوند.

شرکت کنندگان مختلف ارز نقشی را در بازار ایفا می کنند. به عنوان مثال، بانک های تجاری مرکز یا سنگ بنای اصلی هستند که تبادل جفت ارز را در سطح بین المللی تسهیل می کنند. بانک‌های مرکزی نه برای کسب سود، بلکه برای تثبیت نرخ ارز ملی که بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد وارد این بازار می‌شوند.

در بازار ارزهای دیجیتال، سه نوع شرکت کننده وجود دارد - صرافی ها، استخراج کنندگان و معامله گران. صرافی ها بازارهای دیجیتالی هستند که در آن می توانید ارزهای دیجیتال را بخرید و بفروشید. ماینرهای رمزنگاری افراد یا شرکت‌هایی هستند که بلوک‌های مورد استفاده را تکمیل می‌کنند و تراکنش‌های درون شبکه بلاک چین را تأیید می‌کنند. از سوی دیگر، معامله‌گران ارزهای رمزپایه، در مورد افزایش و کاهش حرکت قیمت گمانه‌زنی می‌کنند و مالکیت سکه‌های رمزپایه زیربنایی را به دست نمی‌گیرند.

اندازه

بازار فارکس بزرگ است، عمدتاً به این دلیل که از معاملات نهادهای بین‌المللی مانند شرکت‌ها، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران، صندوق‌ها و افراد تشکیل شده است که به این سیستم برای مبادله ارزهای خارجی در زمان واقعی وابسته هستند.

در حالی که هنوز در سال های نوجوانی خود است، با گسترش شبکه های بلاک چین، بازار ارزهای دیجیتال گام های بزرگی برداشته است. در سال 2021، ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال 1.5 میلیارد دلار بود و انتظار می رود تا سال 2028.2 به 2.3 میلیارد دلار برسد.

ساختار

ساختارهای بازار فارکس و ارزهای دیجیتال عمدتاً به تقاضا و عرضه وابسته هستند که بر نحوه مذاکره معامله‌گران بر روی قیمت بدون تأیید سازمان‌های دولتی تأثیر دارد. تجارت فارکس و کریپتوها را می توان از طریق پیشخوان (OTC) و یا از طریق صرافی یا کارگزاری انجام داد.

ساختار بازار فارکس و کریپتو نیز غیرمتمرکز است، به این معنی که آنها توسط یک مقام مرکزی مانند دولت صادر نمی شوند، بنابراین هیچ طرفی بازار را کنترل نمی کند. برخی این شفافیت را نقطه قوت بازار می دانند، به خصوص در مورد کریپتوها.

در مقایسه با ارزهای سنتی که در بازار FX معامله می شوند، ارزهای دیجیتال عمدتاً فقط در فضای دیجیتال وجود دارند و در یک بلاک چین ذخیره می شوند. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال فقط از طریق کیف پول‌های دیجیتال انجام می‌شوند و پس از استخراج تأیید می‌شوند.

ساختار فارکس بیشتر در بازارهای رسمی و تنظیم شده است. از سوی دیگر، ارزهای رمزنگاری شده ساختار رسمی کمتری دارند و آن‌ها را بیشتر مستعد فعالیت‌های مجرمانه و یا تراکنش‌های جعلی می‌کند.

بیشتر بدانید: چگونه از تلفن هوشمند خود برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنید

دسترسی به دارایی ها

بازار فارکس در مقایسه با دارایی های دیجیتالی مانند ارز دیجیتال، دسترسی بیشتری را فراهم می کند. با ما، می توانید بیش از 80 جفت ارز مبادله ای موجود در سراسر جهان را معامله کنید. اینها شامل جفت های اصلی مانند AUD/USD، EUR/CHF و EUR/GBP می شود. جفت های فرعی عبارتند از CAD/CHF، CAD/JPY و CHF/JPY. در حالی که جفت ارزهای عجیب و غریب شامل CHF/HUF، EUR/CZK و EUR/HUF است.

کریپتوها نقدینگی کمتری دارند. آنها همچنین به یک کیف پول و یک حساب صرافی برای تجارت نیاز دارند که دارای محدودیت های سپرده گذاری هستند و نگهداری آنها می تواند گران باشد.

برخلاف تعداد محدود جفت ارزهای خارجی موجود در سراسر جهان، بیش از 11000 ارز رمزنگاری شده وجود دارد که به طور فعال در بلاک چین معامله می شوند، علاوه بر آن ارزهای معروفی مانند بیت کوین و اتر. این امر همچنین ردیابی بازار ارزهای دیجیتال را در کل آن دشوار، حتی غیرممکن می‌کند

نوسان

هر دو بازار بی ثبات هستند، با این حال ارزهای رمزنگاری شده نسبت به جفت های فارکس نوسان بیشتری را تجربه می کنند. این بدان معناست که قیمت‌های کریپتو به احتمال زیاد تحت تأثیر کوچک‌ترین حرکات بازار قرار می‌گیرند که منجر به نوسانات قابل توجه در یک جلسه معاملاتی می‌شود.

از سوی دیگر، جفت‌های فارکس، حجم معاملات روزانه بالایی با حرکات مکرر در باندهای باریک دارند. این نرخ نوسان بالا، در مقایسه با سایر کلاس‌های دارایی، جدای از کریپتوها، چیزی است که معامله‌گران زیادی را به خود جذب می‌کند.

چگونه در بازارهای فارکس معامله می کنید؟

با ما می توانید معاملات نقدی فارکس، فوروارد و آتی را نیز انجام دهید. هنگام معامله در بازار فارکس با ما می توانید این کار را با استفاده از CFD انجام دهید.

CFD های فارکس قراردادهایی برای مبادله تفاوت قیمت جفت ارز از زمان باز و بسته شدن یک موقعیت هستند.

هنگام معامله در بازار فارکس با استفاده از معاملات CFD، مالکیت ارزهای فیزیکی را نخواهید داشت. اگر قیمت به نفع شما حرکت کند، سود خواهید برد و اگر در جهت مخالف حرکت کرد، متحمل ضرر خواهید شد.

CFD ها مشتقات اهرمی هستند. اهرم شما را قادر می سازد تا با پرداخت یک سپرده اولیه - به نام مارجین - که کسری از ارزش کامل بازار پایه است، قرار گرفتن در معرض بازار فارکس را افزایش دهید.

سود یا زیان شما همچنان با توجه به اندازه کامل موقعیت شما محاسبه می شود، بنابراین اهرم هم سود و هم زیان را بزرگ می کند. توجه داشته باشید که ضرر می تواند از سپرده ها بیشتر باشد - ریسک های خود را با دقت مدیریت کنید.

قبل از شروع این سفر مطمئن شوید که خطرات و مزایای مرتبط با تجارت محصولات اهرمی را درک کرده اید. فقط مقداری پول را معامله کنید که راحت از دست می دهید.

می‌توانید با استفاده از یک کارگزار آنلاین، سکه‌های ارزهای دیجیتال زیرین را در یک کیف پول دیجیتال خریداری کرده و نگه دارید. ما تجارت ارز دیجیتال یا خرید رمزارز از طریق صرافی را به مشتریان خرد ارائه نمی دهیم.

تجارت در فارکس

  • یک جفت ارز را برای معامله انتخاب کنید
  • تصمیم بگیرید که آیا بخرید یا بفروشید
  • توقف ها و محدودیت های خود را تعیین کنید
  • اولین معامله خود را باز کنید
  • موقعیت خود را نظارت کرده و ببندید

فارکس در مقابل کریپتو: کدام یک از منظر نظارتی ایمن تر است؟

توجه به این نکته مهم است که هم بازار فارکس و هم بازار ارزهای دیجیتال توسط یک مرجع تنظیم نمی‌شوند. بازار فارکس فرابورس است که شامل تراکنش های متعددی در میان چندین شرکت کننده در بازار مانند بانک های مرکزی و صندوق های سرمایه گذاری است و به شدت تحت نظارت است.

به عنوان مثال، در بریتانیا، کارگزارانی مانند ما که بازارهای فارکس را معامله می کنند، توسط اداره رفتار مالی (FCA) تنظیم می شوند. این نهاد صنعتی از نزدیک با بانک انگلستان همکاری می کند تا اطمینان حاصل کند که کارگزاران محیطی را ایجاد و ترویج می کنند که منافع معامله گران را بر منافع خود ترجیح می دهد.

فارکس در مقابل کریپتو خلاصه شد

فارکس بازاری است که در آن یک ارز به ارز دیگر تبدیل می شود و شما را قادر می سازد در معرض جفت ارزهای بین المللی قرار بگیرید.
Crypto یک ارز دیجیتال است که معاملات را در یک سیستم غیرمتمرکز ثبت و تأیید می کند که می تواند مشابه یک وام دهنده سنتی استفاده شود.
تفاوت های متعددی بین فارکس و کریپتوها از شرکت کنندگان در بازار تا اندازه، ساختار، دسترسی به دارایی ها و نوسانات وجود دارد.
هر دو بازار بی ثبات هستند، با این حال ارزهای رمزپایه تمایل بیشتری به نوسانات بیشتری نسبت به جفت ارزهای فارکس دارند.
بازار فارکس و ارزهای دیجیتال به شیوه ای مشابه تنظیم نمی شوند.

برای سرمایه گذاری و شروع ترید میتوانید در بروکر معتبری ماننده دلتا اف ایکس ثبت نام بفرمایید.