سوال بسیاری از سرمایه گذاران فارکس است که ایا فارکس قانونی است یا خیر؟ در ابتدا بهتر است با مفهوم فارکس چیست اشنا شویم. یکی از راه های سرمای گذاری در بازار بورس و بازار های مالی، فارکس میباشد. بازار مالی فارکس یک بازار بین المللی و معتبر برای سرمایه گذاری است و همانند بازار بروس میتوان با استفاده از تحلیل های تکنیکال و استفاده از تحارب افراد موفق و بررسی روند صعودی ی نزولی قیمت ها اقدام کرد.انجام معامله و فعالیت در این بازار در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا صورت می گیرد. بیشتر معاملات فارکس در شرکت های مالی، بانک ها، موسسات و شرکت های معتبر دیگر انجام میشود.

بازار فارکس در ایران

بازار فارکس در ایران به طور کلی بازاری مورد استقبال عموم نیست و بیشتر تریدرهای حرفه ای که از بازار بورس ایران به بازار فارکس وارد میشوند و درهردو معاملاتی انجام میدهند در این بازار فعال هستند. قوانین ایران نیز نسبت به بازار فارکس به جهت جلوگیری از خروج ارز یا ضرر مردم سختگیر است و بطور عمومی بازار فارکس در ایران محدودیت های زیادی دارد. در ادامه این مقاله در مورد اینکه ایا فارکس غیر قانونی است و قانون فارکس در ایران ، بیشتر صحبت میکنم و این موضوع را برایتان شرح بیشتری می دهیم.

ایا فارکس قانونی در ایران است؟

اگر شما هم در کشور ایران زندگی می کنید و میخواهید در این بازار پرسود سرمایه گذاری کنید و به مبادله ارز بپردازید؛ بر خلاف خواسته خود باید بگوییم که فارکس در ایران قانونی نیست و خرید و فروش پول کشورهای مختلف در ایران از طریق صرافی ها انجام میشود. اما واقعا دلیل غیر قانونی بودن فارکس در ایران چیست؟

اگر شما هم جزو کسانی باشید که در بورس سرمایه گذاری کرده اید، حتما تا بحال متوجه شده اید که بازار بورس یکی از ریسک پذیر ترین روش های سرمایه گذاری است. اما با دانش کافی و در نظر گرفتن موارد مختلف می توان این میزان ریسک و خطر را به حداقل رساند. اما به قاطعیت می توان گفت که سرمایه گذاری در فارکس افراد با دل و جرات و ریسک پذیر را می پذیرد.

ردیف مجازات فعالیت غیر فارکس در ایران
      1 یک تا شش ماه حبس
      2 جریمه نقدی تا 3 برابر سود یا زیان
      3 یا هر دو مجازات

قیمت ارز دیجیتال در کشورهای مختلف به عوامل متعددی بستگی دارد. کسانی که بدون دانش و اطلاعات وارد این بازار میشوند ممکن است با انجام معاملات بزرگ ضررهای زیادی را متحمل شوند. در نتیجه می توان گفت که یکی از علت های فارکس قانونی نیست ضررهای مالی سنگین است. در واقع وارد شدن به این بازار به دانش و تخصص حرفه ای نیاز دارد و بدست آوردن این دانش و تخصص در ایران غیرقانونی است. در ادامه به برخی از دلایل قانونی نبودن بازار فارکس در ایران اشاره می کنیم.

دلایل غیر قانونی بودن بازار فارکس در ایران

  • سوءاستفاده کلاه برداری ها توسط افراد سودجوء
  • خارج شدن حجم زیادی از ارز و سرمایه کشور
  • ورود افراد بدون دانش و تجربه
  • ضرر های سنگین 
  • وجود پیچیدگی های زیاد و دشوار

بیشتر بدانید: نمودار فارکس و معرفی آن

علت شرعی نبودن معاملات فارکس

معاملات فارکس با در نظر گرفتن قانون لاضرر در اسلام، شرعی نیست. زیرا اکثر افراد معمولی بدون هیچ دانش و اطلاعاتی وارد این میدان مبارزه شده اند و باعث شده است تا ضرر و زیادی به آنها وارد شود. پس فعالیت در این بازار مخالف قانون و شرع است. همانطور که در قسمت بالا درمورد اینکه آیا فارکس قانونی است؟ پاسخ دادیم؛ معامله و فعالیت در بورس فارکس در ایران برخلاف کشورهای دیگر غیر شرعی و غیرقانون است. البته اگر کسی برخلاف این قانون به فعالیت بپردازد، مجازات هایی برای او در نظر گرفته شده است. مطابق با اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادر، همه ی فعالیت های بازار فارکس در ایران غیرقانونی است. اگر می خواهید این قانون را دور بزنید و از مجازات آن بی خبرید، بهتر است ادامه مطلب را از دست ندهید.

البته هستند هعامله گرهای که معتقدند درصورتی که تریدر آموزش دیده و حرفه ای ای باشید و ضرر زیادی نداشته باشید قاعده لاضرر میتواند شامل شما نباشد. اما این مورد بستگی به مقدار و ساعات آموزش شما و تجربه شما در این بازار دارد. شما میتوانید برای جلوگیری از ضرر  ابتدا در حساب دمو برای چندسال ترید کنید و درصورتی که معاملات سوددهی داشتید وارد بازار شوید. به عقیده این عده از معامله گران تریدر ضررده پول را از کشور خارج میکند و ضد پول ملی است و تریدر سودده پول سازی میکند و این پول را در ایران خرج میکند و در واقع ارزآوری میکند و برای پول ملی خوب است اما باز هم این موارد به تجربه و میزان آموزشی که دیده است بستگی دارد. مثل یک تاجر واقعی که امکان ضرر در دنیای تجارت فیزیکی و واقعی برای او هم وجود دارد اما با تجربه بالا و آموزش هایی که دیده است ضرر را از خود دور نگه میدارد و بیشتر سود میکند.

مجازات فارکس در ایران

با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از افراد معمولی با هدف کسب سود و بدون قصد اینکه جرم کنند وارد این بازار میشوند و دچار ضررهای سنگینی  میشوند. البته مجازات های سنگینی برای چنین افرادی در نظر گرفته نشده، اما بسیاری از کارگذاری ها، سرشاخه ها حتی با وجود اطلاع از غیرقانونی بودن به معامله می پردازند. مطابق با ماده 49 قانون بازار بورس و اوراق بهادر هر فردی که بدون رعایت قوانین به فعالیت های که نیاز به اخذ مجوز دارد، بپردازد به مجازات های زیر محکوم میشود :

  • یک تا شش ماه حبس
  • جریمه نقدی تا ۳ برابر سود یا زیان
  • یا هر دو مجازات

البته بر اساس قوانین مجازات فارکس در ایران، اگر فرد و یا شرکتی در فارکس معامله کند. مطابق با قوانین بازار و اورق بهادر مجرم است و تحت پیگرد قانونی است. برای او پرونده تشکیل میشود و به مراجع قانونی ارجاع داده میشود.

جمع بندی 

ما در این مطلب به طور کامل درمورد مجوز فعالیت فارکس در ایران و یکی از مهم ترین مشکلات فارکس در ایران با شما صحبت کردیم. همچنین در مورد مواردی همچون قانونی بودن بازار فارکس در ایران و یا غیر قانونی بودن بازار فارکس در ایران برایتان توضیح دادیم و به این پرسش که ایا فارکس غیر قانونی است پاسخ و دلایل غیرقانونی بودن فارکس در ایران را پاسخ دادیم.  امیدواریم این مقاله از سایت دلتا کالج برایتان مفید بوده باشد.