در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که چگونه در فارکس کال مارجین نشویم. اما در ابتدا باید تعریف کال مارجین را بدانیم و به طور دقیقتر کال مارجین در فارکس را بشناسیم. پس ار ان میتوانیم راه های جلوگیری از این وضعیت را فراگرفته و حتی اگر زمانی معاملات خود را در ان گرفتار دیدیم، به سادگی از ان خارج شویم. پس با ما همراه باشید تا وضعیت مهم کال مارجین را بشناسیم.

کال مارجین چیست؟

مارجین همان سرمایه معامله گران است باید برای تضمین معاملات مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از اهرم در معاملات باعث میشود تا معامله گران با مبلغی بالاتر از سرمایه اصلی خود به ورود کنند. در حقیقت مارجین مقدار پولی که تریدر باید در حساب معاملاتی خود موجود داشته باشد تا شرایط احتمالی درگیری در ضرر و زیان، ضرر ها را جبران کند.

با بیشتر بودن اهرم استفاده شده تئسط یک معامله گر، میزان مارجین درگیر در معامله کمتر خواهد بود. با این حال ریسک معامله بیشتر و امکان مواجه شدن با کال مارجین در معامله نیز بالا میرود. حرکت بازرا خلاف روند قابل انتظار ترید، مارجین کاربر را کاهش میدهد. رسیدن مقدار مارجین به درصد معین مارجین کال مارجین یا مارجین کال پیامی است که به تریدر اعلام میکند تا موجودی حساب معاملاتی خود را افزایش داده یا برای داشتن مارجین بیشتر برای معاملات، برخی از موقعیت های معاملاتی خود را ببندد.

بیشتر بدانید: راهنمای وارد شدن به فارکس

به این ترتیب کال مارجین یک هشدار برای اگهی از قرار گرفتن در شرایط ضرر و زیان در موقعیت های معاملاتی است. کا مارجین در بازار فارکس و بازار اتی کالا بسیار رایج است.البته در بازار ارزهای دیجیتال نیز کال مارجین مشابه با بازار فارکس قابل استفاده است.

چطور از گرفتار شدن در وضعیت کال مارجین جلوگیری کنیم؟

در ادامه قصد داریم تاروش های جلوگیری از ورد و درگیری در وضعیت مارجین کال را بررسی کنیم:

۱-  مارجین کال را به خوبی بشناسید. قدم اول شناخت این وضعیت است. تا درک درستی از این که مارجین کال چیست و چگونه کار می‌کند نداشته باشید، عملا جلوگیری از آن ممکن نخواهد بود. در حالی که این مفهوم اهمیت زیادی به خصوص در بازارهای مالی بین‌المللی مانند فارکس دارد، بیشتر معامله‌گران تازه‌وارد در وهله اول روی سایر مباحث معاملاتی متمرکز می‌شوند و از اهمیت آن غافل می‌شوند. البته مباحثی مانند تحلیل تکنیکال و استفاده از اندیکاتورها نیز در جای خود اهمیت به سزایی در موفقیت معاملاتی دارد. مانده حساب، مارجین استفاده شده، مارجین آزاد و سطح مارجین آیتم‌های مهم برای درک وضعیت مارجین کال محسوب می‌شوند.
اگر بدون در نظر گرفتن مؤلفه‌های مارجینی، معاملات خود را باز ‌کنید، باید منتظر بمانید تا به صورت ناگهانی با یک مارجین کال مواجه شوید. عدم توجه به این وضعیت به قطع یقین شکست معاملاتی را در پی خواهد داشت.
با رسیدن سطح مارجین حساب معاملاتی به مبلغی کمتر از حداقل سطح مارجین، وضعیت مارجین کال رخ می‌دهد. بروکر پیام مارجین را برای کاربر ارسال کرده و از او تقاضای شارژ حساب معاملاتی را می‌کند تا حداقل نیاز مارجین تایید شود. این فرآیند به شکل خودکار از طریق ایمیل یا اعلانی در پلتفرم معاملاتی به تریدر اطلاع داده می‌شود.

۲-  قبل از شروع معاملات و باز کردن یک موقعیت معاملاتی نیازهای مارجین را بشناسید. مفهوم مارجین کال به ویژه هنگامی که در حال ارسال سفارشات پندینگ به بروکر هستید، اهمیت زیادی دارد. گاهی سفارشی ثبت می‌شود و تا زمان لمس قیمتی عدد مورد نظر یا زمان انقضای سفارش، در لیست سفارشات بروکر باز می‌ماند. سفارش پندینگ تاثیری در حساب معاملاتی ندارد و مارجین برای آن اعمال نمی‌شود. اما این شرایط تریدر را مقابل ریسک انجام شدن سفارش باز یا پندینگ گذاشته و چنانچه به نظارت مارجین توجه نکنید، ممکن است به سادگی با انجام آن به وضعیت مارجین کال وارد شوید.
برای جلوگیری از چنین وضعیتی برای هر معامله باید سطح موجودی خود را با در نظر گرفتن سفارشات باز محاسبه کنید. حتی بد نیست اگر با در نظر گرفتن سرمایه درگیر در معاملات و سفارشات پندینگ، باز هم مبلغی را در حساب معاملاتی خود به صورت دست نخورده قرار دهید.

۳-  استفاده از حد ضرر یا استاپ لاس برای جلوگیری از مارجین کال را فراموش نکنید. حد ضرر یکی از اولین مفاهیمی است که زمان ورود به بازارهای مالی باید فرابگیرید. استفاده از حدضرر به خودی خود می‌تواند شما را از لمس ضرر و زیان‌های هنگفت نجات دهد. حد ضرر یک سفارش توقف معاملاتی است که به بروکر ارسال می‌شود تا زمانی که قیمت در خلاف جهت معامله حرکت کرد، فعال شود.
اگر بدون سفارش حد ضرر معامله کنید و درگیر موقعیت معاملاتی شوید که لحظه به لحظه به سقوط خود ادامه می‌دهد، علاوه بر این که ممکن است کل سرمایه درگیر را از دست دهید، ممکن است در یک نقطه قیمتی مارجین کال نیز شوید. یک استاپ لاس می‌تواند از ضرر بیشتر جلوگیری کرده و این در نوع خود از مارجین کال شدن جلوگیری می‌کند.

 

چگونگی خروج از وضعیت کال مارجین در فارکس

برای این که از وضعیت کال مارجین خلاص شوید می‌توانید از دو روش مختلف استفاده کنید. اگر از این وضعیت خارج نشوید، نمی‌توانید معاملات جدیدی باز کرده و ریسک لیکوئید شدن را کم کنید. انتخاب هر یک از این روش‌ها باید با توجه به شرایط معاملاتی باشد. در روش اول که روشی ساده برای خارج شدن از این وضعیت است، کافی است تا موجودی حساب معاملاتی خود را افزایش دهید و به این ترتیب حساب معاملاتی خود را از وضعیت کال مارجین خارج کنید. اگر آینده موقعیت‌های معاملاتی باز خود را درخشان می‌بینید، این روش می‌تواند روش مناسبی برایتان باشد.
در روش دوم می‌توانید بخشی از معاملات باز خود را ببندید تا با بستن آن‌ها مارجین درگیر آزاد شود. عکس حالت قبل این روش در زمانی که اطمینان زیادی به آینده معامله وجود ندارد می‌تواند انتخاب مفیدی باشد.

البته از ترکیب این دو روش نیز می‌توان استفاده کرد و در موقعیت‌های معاملاتی مختلف با توجه به شرایط از هر کدام از این دو روش خروج از کال مارجین استفاده کرد و وضعیت حساب معاملاتی را بهبود بخشید.

سخن پایانی

کال مارجین پیام هشداری برای تریدرهای بازارهای مالی است. این پیام که از طرف بروکر صادر می‌شود، تریدرها را از وضعیت بد حساب معاملاتی آگاه می‌کند. این پیام کاربران را هشیار ساخته تا با بررسی شرایط بازار تصمیماتی که منجر به  جلوگیری از لیکوئید شدن حساب معاملاتی می‌شود، اتخاذ کنند. در حقیقت می‌توان گفت که مارجین کال یک مزیت برای معامله‌گران محسوب می‌شود. اما از طرفی نباید از وضعیت بحرانی و فشار حاصل از دریافت این پیام از جانب بروکر غافل شد. به عبارتی درگیری در چنین وضعیتی می‌تواند باعث مختل شدن فکر معامله‌گر و حتی زیر پا گذاشتن استراتژی معاملاتی شود.