این غیرقابل انکار است که ارز دیجیتال به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه، بسیاری از ارائه دهندگان خدمات تجارت کریپتو در سطح بین المللی وجود دارند. اگر به دقت قیمت سکه های کریپتو در صرافی های مختلف را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که قیمت های هر صرافی کریپتو متفاوت است. این مقاله را بخوانید تا بدانید چرا قیمت کریپتو در صرافی‌های مختلف متفاوت است.

نقدینگی هر صرافی

نقدینگی صرافی ها بر قیمت دارایی آنها تأثیر می گذارد. سطح نقدینگی به عوامل مختلفی مانند حجم معاملات در بورس بستگی دارد. این به میزان سرمایه گذاری کاربران و همچنین تقاضا و عرضه هر سکه بستگی دارد. با این حال، قیمت معاملات کریپتو در صرافی های مختلف باید مشابه باشد، به عنوان مثال:

قیمت بیت کوین در صرافی A با 22939.31 دلار آمریکا معامله می شود.
قیمت بیت کوین در صرافی B با 23222.51 دلار آمریکا معامله می شود.
اگر قیمت بیت کوین در صرافی C با 21240.10 دلار آمریکا معامله شود، به وضوح متوجه تفاوت قیمت خواهید شد. این یک فرصت عالی برای اعمال استراتژی آربیتراژ است.

آربیتراژ یکی از محبوب ترین استراتژی های سودآور در بازار ارزهای دیجیتال است. معمولاً زمانی استفاده می شود که در قیمت دارایی ها بین صرافی ها تفاوت وجود داشته باشد. به عنوان مثال، بر اساس مثال قیمت بیت کوین در بالا، اگر بیت کوین را از صرافی A بخرید تا در صرافی B بفروشید، می توانید 283.20 دلار آمریکا (بدون در نظر گرفتن هزینه های اداری) سود کسب کنید.

این روش همچنین می‌تواند منجر به بازگشت قیمت دارایی به سطوح مشابه در تمام مبادلات رمزنگاری شود.

مواردی که باید هنگام بررسی قیمت ارزهای دیجیتال صرافی های مختلف در نظر بگیرید

کریپتوکارنسی قیمت متوسط ثابتی ندارد

ماهیت بازار کریپتو کاملاً با ارزهای فیات متفاوت است. هیچ قیمت متوسط ثابتی وجود ندارد که بتوان از آن به عنوان مرجع برای ارزش مناسب یک ارز دیجیتال استفاده کرد.

در همین حال، ارزش ارز فیات بر اساس اعلام نرخ ارز بانک مرکزی هر کشور است.

بر این اساس، ایده خوبی است که همیشه قیمت کریپتو را از چندین صرافی مقایسه کنید. خبر خوب این است که بسیاری از وب سایت ها این ویژگی را ارائه می دهند، به عنوان مثال، CoinMarketCap. این وب سایت قیمت ارزهای دیجیتال را از صرافی های مختلف مقایسه می کند. کاربران به سادگی می توانند ارز دیجیتال مورد نظر خود را در کادر جستجو جستجو کنند و برگه "Markets" را انتخاب کنند که مطابق تصویر بالا نمایش داده می شود.

صرافی ها قیمت های خود را همزمان به روز نمی کنند

قیمت دارایی های کریپتو که در هر پلتفرم نمایش داده می شود بر اساس آخرین قیمت معامله شده در آن صرافی است.

یکی از محدودیت‌های مقایسه قیمت‌های کریپتو از چندین صرافی این است که قیمت‌ها با آخرین سفارش معاملاتی ایجاد می‌شوند. در نتیجه، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت‌ها در کل یکسان نباشند، اما معمولاً مشابه هستند.

جفت ارزهای مختلف/کریپتو

هر ارز دیجیتالی که در یک صرافی دارایی دیجیتال معامله می شود، همیشه باید با ارز خاص دیگری مانند دلار آمریکا، بات تایلند یا ارز دیجیتال دیگری مقایسه شود.

در نتیجه، عوامل اقتصادی – و همچنین سایر عوامل – که بر کریپتو تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند بر ارز جفت شده آن تأثیر بگذارند.

در نتیجه، عوامل زیادی وجود دارد که قیمت‌های کریپتو را از یک صرافی به صرافی دیگر متفاوت می‌کند، از جمله نقدینگی صرافی، فقدان قیمت متوسط، آخرین قیمت معامله شده در بورس و نرخ مبادله.