در این مقاله از وبلاگ فارکس اکسپو قصد داریم تا بهترین کتاب های آموزش فارکس را معرفی کنیم. این کتاب ها را هر تریدری که قصد دارد در این بازار بصورت حرفه ای معامله کند باید بخواند و بخوبی تکنیک های گفته شده در آن را اجرا کند. پس تا انتها همراه ما باشید.

احتمالاً وقتی با فهرستی از کتاب‌هایی که در حوزه معامله‌گری حتماً باید بخوانید برخورد می‌کنید، آه می‌کشید و چنین پیشنهاد‌هایی را حوصله سربر و خسته‌کننده می‌پندارید. اما چند لحظه صبر کنید؛ کتب پیشنهادی که در ادامه قصد دارم به شما معرفی کنم، به معرفی سیستم‌ها و استراتژی‌های معاملاتی، متدهای ورود یا اندیکاتورهای مختلف نمی‌پردازند؛ در حقیقت، شخصاً معتقدم که استراتژی معاملاتی، مقوله‌ای کاملاً شخصی است و نمی‌توان آن را با خواندن کتاب یا دنباله‌روی از نظرات دیگران تعیین کرد!

در ادامه این مطلب، با کتاب‌هایی برخورد خواهید کرد که خودم آن‌ها را خوانده‌ام و اغلب نکات آن‌ها را در عمل به کار گرفته‌ام. تک‌تک کتب موجود در این فهرست، ارزش ثانیه به ثانیه وقتتان را داشته و به رشد شما به‌عنوان یک معامله‌گر و صدالبته یک انسان، کمک شایانی می‌کنند.

پول درآوردن و کسب سود از معاملات صرفاً به کسب دانش و اطلاعات درباره‌ی نحوه کار و عملکرد دنیای مالی یا پیش‌بینی حرکت بعدی بازار محدود نمی‌شود؛ بلکه، برای رسیدن به این هدف می‌بایست طرز فکر و شخصیتتان را اصلاح کنید.

1- کتاب معامله‌گری در محدوده

با اعتمادبه‌نفس، نظم و نگرشی مثبت، بر خودتان مسلط شوید. آیا این کتاب، بهترین کتاب موجود در بازار است؟ به نظر من، این حرف در ارتباط با معامله‌گران غیرحرفه‌ای و تازه‌کار صادق است. اما اگر شما تازه‌کار نیستید ولی این کتاب را هم نخوانده‌اید، حتماً آن را مطالعه کنید. همه معامله‌گران روزی به این بینش می‌رسند که معامله‌گری موفق صرفاً به روش معاملاتی ما برنمی‌گردد و نیازمند انجام تغییرات و اصلاحاتی در طرز فکر و روانشناسی تریدر هم می‌باشد. دقیقاً پس‌ازاینکه خودتان به این درک رسیدید، به این کتاب احتیاج پیدا خواهید کرد. مارک داگلاس به زبانی ساده، برخی از مهم‌ترین چالش‌های روان‌شناختی را در این کتاب به تصویر می‌کشد.

2- جادوگران بازار

معامله‌گران موفق چطور سود می‌کنند؟ من تابه‌حال حتی یک تریدر را هم ندیده‌ام که از سری کتاب‌های جادوگران بازار خوشش نیامده باشد. برخی از بهترین و محبوب‌ترین معامله‌گران و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در این کتاب‌ها داستان‌ها و تجارب خود را با شما در میان می‌گذارند و راه‌های تبدیل‌شدن به معامله‌گر موفق را به شما نشان می‌دهند.

3- گام (گشت) تصادفی در وال‌استریت

استراتژی مؤثر در سرمایه‌گذاری موفق

در این کتاب، بِرتون مالکیل راجع به حباب‌ها، چالش‌های مالی رفتاری، ذهنیت گله‌ای و تمامی اتفاقاتی که در ذهن معامله‌گران و سرمایه‌گذاران روی می‌دهد صحبت می‌کند. این کتاب به محرک‌های قیمتی و نگرش تریدر ها در قبال بازار می‌پردازد. مفاهیم و ایده‌های طرح‌شده در این کتاب با آنچه تاکنون در کتب مالی خوانده‌اید، زمین تا آسمان فرق می‌کند.

همچنین، در بسیاری از بخش‌ها، مالکیل افکار و نظرات خودش درباره‌ی موضوعات مالی و معامله‌گری را با شما در میان می‌گذارد.

4- گاو نر

درس‌هایی از قهرمان وال‌استریت

مارتی شوارتز یک افسانه است و نتایج فعالیت‌های وی گویای همین مطلب است. این کتاب هم سرگرم‌کننده بوده وزندگی شخصی مارتی شوارتز، داستانی بسیار الهام‌بخش است.

5- به اتاق معاملات من بیایید

راهنمای جامع معامله‌گری

الکساندر الدر، یکی دیگر از افسانه‌های دنیای معاملات، در این کتاب راه و رسم تبدیل‌شدن به معامله‌گر حرفه‌ای را توضیح می‌دهد. وی بر طرز فکر معامله‌گر، مدیریت ریسک و طراحی استراتژی معاملاتی شخصی تأکید کرده؛ همین‌طور به اهمیت نظم و تأثیر آن در موفقیت معامله‌گران اشاره می‌کند. بااینکه ممکن است نکاتی که درباره‌ی تحلیل تکنیکال می‌گوید، در بورس ایران کاربرد نداشته باشند اما نظراتش درباره‌ی روانشناسی و طرز فکر معامله‌گر به همه کمک می‌کند تا تأثیرات روانشناسی را بهتر درک کنند.

بیشتر بدانید: آیا برای فارکس فیلتر شکن لازم است؟

همین نویسنده شاهکار دیگری بنام “زندگی از راه داد و ستند در بازارهای مالی” را دارد که اکیداً توصیه می‌کنم دوستان مطالعه کنند.

6- سرمایه‌گذار باهوش

سرمایه‌گذاری ارزشی، کتابی فوق‌العاده کاربردی

این کتاب، که توسط بنجامین گراهام، مُربی وارن بافت نوشته‌شده است، انجیل سرمایه‌گذاری ارزشی است؛ این کتاب حاوی اطلاعات و سوا لاتی است که شما همیشه دوست داشته‌اید راجع به سرمایه‌گذاری و دنیای مالی بپرسید. حتی اگر یک معامله‌گر بنیادی هم نباشید، این کتاب درس‌های زیادی به شما می‌آموزد و کمک می‌کند تا دنیای مالی را بهتر و عمیق‌تر بشناسید.

7- رکود بزرگ

کتاب رکود بزرگ، به شما نشان می‌دهد که چطور بانکداران و مؤسسات مالی طمع‌کار، منجر به شکل‌گیری آن حباب عظیم اعتباری شدند که در سال ۲۰۰۸ ترکید و به معرفی تنی چند از معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی می‌پردازد که با شرط‌بندی روی آن‌ها، ثروت‌های کلانی برای خودشان دست‌وپا کردند.

بااینکه این کتاب، از شما یک تریدر حرفه‌ای نمی‌سازد، اما شمارا با نحوه تفکر فعالین بازارها آشنا می‌سازد و به شما یاد می‌دهد که همیشه، هرچه را که می‌بینید، زیر سؤال ببرید؛ به همان دلیل ساده‌ای که تاریخ تکرار خواهد شد و بورس ما نیز از این قاعده مستثنا نیست!

8- مقررات بازی

چگونه همانند یک تریدر حرفه‌ای فکر کنیم

مایک بلافیوره، مؤسس SMB Capital، در میان معامله‌گران شهره است و سایت او نیز بسیار محبوب و آگاهی‌بخش است. وی در کتابش مراحل تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای را می‌آموزد و در این راه، به هزاران کار سخت  طاقت‌فرسا، تلاش زیاد و قربانی کردن خوشی‌های لحظه‌ای نیز اشاره می‌کند.

بیشتر بدانید: راهنمای عملی وارد شدن به بازار فارکس

اگر تمامی کتاب‌های نوشته‌شده درزمینهٔ معامله‌گری را خوانده‌اید اما هنوز فکر می‌کنید یک جای کار می‌لنگد، این کتاب به‌واقع می‌تواند دنیای جدیدی را به‌عنوان معامله‌گر پیش پای شما قرار دهد.

9- علیه خدایان

ماجرای خارق‌العاده ریسک

شما با این کتاب در تاریخ احتمالات، ریاضیات و مدیریت ریسک قدم خواهید زد؛ از اولین باری که انسان بازی‌های شانس محور مانند تاس انداختن را آغاز کرد، تا دنیای مدرن مدل‌سازی و مدیریت ریسک. اگر قصد دارید چیز جدیدی یاد بگیرید و کم‌وبیش به ریاضیات و آمار هم علاقه‌مندید، حتماً باید این کتاب را بخوانید.

10- جادوگران قمارباز

مکالماتی با بزرگ‌ترین قماربازان دنیا

معامله‌گری و قماربازی اشتراکات زیادی باهم دارند، خصوصاً وقتی‌که پای طرز فکر، روانشناسی و نظم و ترتیب هم به میان می‌آید. در این کتاب قماربازی معادل معامله‌گری است. این کتاب، داستان‌های جالبی را از بهترین پوکر بازان تا آن‌هایی که در مسابقات ورزشی شرط می‌بندند و میلیونرهایی که در مسابقات اسب‌سواری شرط‌بندی می‌کنند، در ارتباط با دنیای جذاب معامله‌گری بیان می‌کند.

11- قوی سیاه

تأثیر غیرمحتمل؛ به انضمام یک‌فصل جدید درباره قدرت و شکنندگی

نیکولاس طالب در کتابش از رویدادهای بسیار نادر اما بسیار تأثیرگذاری صحبت می‌کند که کل دنیا و بازارهای مالی را شوکه می‌کنند؛ اتفاقاتی که ما نمی‌توانیم خودمان را برای مواجه با آن‌ها آماده کنیم. این کتاب، بسیار تأمل‌برانگیز بوده و دانشی ناب و نگرشی متفاوت نسبت به دنیا را به شما عرضه می‌کند؛ ازآنجایی‌که ما هرروز با ناشناخته‌ها سروکار داریم، مطالعه این کتاب را به‌شدت به دانشجویان توصیه می‌شود.

12- اقتصاد در یک جلسه

کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین راه در درک مفاهیم پایه اقتصاد

عنوان کتاب، گویای همه‌چیز است. فکر می‌کنید دانش و اطلاعات محدودی راجع به اقتصاد دارید؟ یا درک خوبی از مفاهیم اقتصادی دارید؟ اصلاً مهم نیست؛ این کتاب، درس‌ها و نکات مهمی را به شما خواهد آموخت.

به نظرم، بهترین بخش آن، آنجایی ست که هزلیت مفاهیم اقتصادی را با مثال‌هایی از زندگی واقعی شرح می‌دهد تا برای همه کاربردی باشند.

13- فرکونومیکس

اقتصاددانی خانه به دوش، جنبه پنهان همه‌چیز را کشف می‌کند

درک و فهم اقتصاد و نقش آن در جامعه برای درک بازارهای مالی و کسب سود در معاملات حیاتی است. اما مطالعه و خواندن مطالب مالی ممکن است بسیار خسته‌کننده باشد. اینجاست که اِستیون لویت وارد می‌شود. لویت می‌تواند اصول اقتصادی را با استفاده از مثال‌های روزمره برای همگان شرح دهد. اگر می‌خواهید اطلاعاتتان راجع به اقتصاد را افزایش دهید اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، این کتاب فوق‌العاده است.

14- جنگ ارزها

بحران جهانی بعدی

در دنیای امروز، جنگ مالی، و نه جنگ‌های مرسوم در بین کشورها، ما را تهدید می‌کند. خطر جنگ ارزی مانند خرید بیش‌ازاندازه طلا و کاستن از ارزش پولی یک کشور (به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده) ممکن است شبیه یک داستان علمی تخیلی به نظر بیاید اما عین واقعیت است.

جیمز ریکارد در این کتاب به تفضیل از تأثیر و عملکرد سیاست‌های پولی، دست‌کاری ارزی و بسیاری از مفاهیم اقتصادی دیگر سخن می‌گوید و اگر نتوانسته‌اید از کلاس اقتصادتان استفاده لازم را ببرید، این کتاب را از دست ندهید.

15- تحلیل بازار داخلی و معامله ارز

چگونه از تغییر جریانات در بازارهای جهانی سود کسب کنیم

اگر شما تریدر بازار فارکس باشید، فکر کنم اشرف لاییدی را بشناسید. او یکی از بهترین معامله‌گران بنیادی و کارشناس در صنعت فارکس است. کتاب وی معرکه است و بعد از خواندش، هیچ سؤالی درباره‌ی بازارهای ارز برای شما باقی نمی‌ماند. البته ممکن است برای درک کامل این کتاب مجبور شوید دو یا چند بار آن را مطالعه کنید.

کتاب‌هایی که نحوه تفکر شما درباره زندگی را به چالش می‌کشند

1- کیمیاگر

به نظر من همه باید کیمیاگر را بخوانند؛ به نظرم این کتاب، الهام‌بخش‌ترین رمانی است که تاکنون نوشته‌شده است. کیمیاگر، داستان چوپانی را شرح می‌دهد که تصمیم می‌گیرد از ندای قلبش پیروی کند و علی‌رغم نا اطمینانی و فقدان منابع، به دنبال رویاهایش برود. اگر ندانید که فردا چه اتفاقی روی خواهد داد، و البته هیچ‌گاه نخواهید فهمید، اما کماکان از ندای قلبتان پیروی می‌کنید، چیزی خارق‌العاده در انتظارتان است.

2- بازیکن بازی‌ها

ایان بنکس نویسنده داستان خیالی است که افرادی همچون مارک زاکربرگ و الن ماسک را در میان طرفدارانش دارد. سبک نگارش وی بسیار جذاب و گیرا بوده و وقتی‌که کتابی از وی را در دست می‌گیرید، دیگر نمی‌توانید آن را بر زمین بگذارید. در سایت آمازون، این‌چنین درباره این کتاب نوشته‌شده است:

ایان بنکس در این کتاب آینده‌ای دور را به تصویر می‌کشد که می‌توان آن را پایان تاریخ (آخر زمان) نامید. انسانیت در جای‌جای کهکشان راه شیری موج می‌زند و به لطف تکنولوژی سطح بالا، همه، هرچه که می‌خواهند را دارند، هیچ‌کسی مریض نمی‌شود و نمی‌میرد. درواقع، جامعه همچون زمین‌بازی است و مملو از بازی و جشن و فستیوال. جرناو گورگه، که یک بازیکن فوق حرفه‌ای ست، در جستجوی اهدافی بیشتر و والاتر است و آن‌ها را پس از دعوت شدن به یک تورنمنت بازی در امپراتوری یک موجود فرازمینی می‌یابد..

3- آخرین سخنرانی

راندی پاچ، استاد علوم کامپیوتری است که گویا مبتلابه سرطان شده است. وی در آخرین سخنرانی‌اش، درباره‌ی زندگی کردن و غلبه بر مشکلات و موانع صحبت می‌کند. این کتاب اصلاً درباره‌ی مرگ و مردن نیست بلکه به زندگی و چگونه زندگی کردن می‌پردازد.

4- راهبی که فراری‌اش (خودرو) را فروخت

داستانی درباره تحقق رؤیاها و رسیدن به مقصد و مقصود

این رمان با تمامی کتاب‌هایی که در اینجا معرفی کرده‌ایم، فرق دارد؛ البته این نظر شخصی است؛ درعین‌حال، این کتاب یکی از پرفروش‌ترین‌های دوره خود بوده است. رابین شارما داتسان وکیل موفقی را مطرح می‌کند که بعد از حمله قلبی، کارش را ترک می‌کند، وکالتش را واگذار کرده و باهدف یافتن قبیله‌ای مرموز از راهبانی که در هیمالیا زندگی می‌کنند، بار سفر می‌بندد. راهبان رازهایشان درباره زندگی را به او یاد می‌دهند و نحوه استفاده از ذهنش به روشی کاملاً جدید را به او می‌آموزند. سبک نگارشی رابین شارما بسیار شفاف و روشن است و او نکاتی عملی که می‌توانید در زندگی روزانه‌تان به کار ببندید را با شما در میان می‌گذارد.

منبع: کالج دلتا