فارکس به عنوان یک بازار جهانی مهم استقبال خوبی را در بین کاربران سراسر جهان بخصوص ایرانیان کسب کرده است؛ بخصوص که بازار فارکس بر اساس ارز می باشد و ارزش ارز هیچگاه در ایران ارزشش پایین نمیاید! بر این اساس بسیاری دوس دارند در این بازار بخصوص فعالیت کنند؛ از این رو اولین سوالی که برای همه پیش میایید این است که، حداقل سرمایه برای فارکس چه میزان است؟

همان طور که میدانید حداقل سرمایه در بازار بورس ایران تا این لحظه 500 هزار تومان میباشد یعنی شما به عنوان یک سرمایه گذار حداقل سرمایه خردی یک سهام به ارزش 500 هزار تومان میباشد.

بیشتر بدانید: بهترین کتاب های اموزش فارکس که هر تریدی باید بخواند

حداقل سرمایه برای فارکس چقدر است؟

از لحاظ تئوری حداقل سرمایه برای فارکس وجود خارجی ندارد؛ یعنی شما میتوانید با یک دلار وارد بازار فارکس شوید البته اگر با یک دلار به شما سهمی بفروشند، در نتیجه در کلامی بهتر از لحاظ قانونی منعی برای حداقل سرمایه در بازار وجود ندارد، اما از نظر منطقی و بازاری با حداقل سرمایه یا سرمایه های کم حضور کمی میتوانید در بازار داشته باشید و شما بجز خرید سهم باید مبالغی تحت عنوان کمیسون، سواپ و اسپرد را پرداخت کنید.

از طرفی دیگر ما در ایران زندگی میکنیم و نمیتوانیم به صورت مستقیم وارد بازار شویم و باید از فیلتر تبدیل ارز و صرافی سرمایه خود را عبور دهیم و این فیلتر برای خود کمیسونی برداشت میکنم از و نه تنها سود اور نمیتواند باشد بلکه از اصل سرمایه نیز کاسته خواهد شد و با حداقل سرمایه باعث ضرر خواهد شد.

بنابراین با توجه به توضیحات بالا باید گفت بله شما حداقل سرمایه برای بازار فارکس خواهید داشت، اما این حداقل چه میزان باشد نیاز است تا شمارا با عنوان و مفهومی به نام لات اشنا کنیم.

لات را میشود به یک ظرف تشبیه کرد که یک نوع مبدل د ربورس فارکس محسوب میشود، چیزی شبیه به ژتون های بازی بلک جک یا پوکر است. یعنی وقتی بخواهید در بازار فارکس حضور داشته باشید، باید در یکی از انواع لات یا ظرف ها معاملات خود را انجام دهیم.

هر لات میزان واحد متفاوتی دارد که بر اساس این واحد، میتوان میزان سود متفاوتی داشت. در واقع حداقل سرمایه برای فارکس بر اساس لات مشخص می شود و لات بر اساس مدیریت سرمایه شما؛ اما سوالی که پیش می آید در بازار چند نوع لات داریم. برای اینکه بدانیم حداقل سرمایه برای بازار فارکس چقدر است باید لات ها و واحد های تبدیلی را بشناسیم. در ادامه با ما همراه باشید که میخواهیم انواع لات ها را بشناسیم:

بیشتر بدانید: معرفی بهترین و معتبر ترین بروکر های فارکس برای ایرانیان

انواع لات و تاثیر آن در  حداقل سرمایه برای فارکس چیست؟

بطور کلی لات ها به 4 بخش تقسیم میشود:

  1. استاندارد: این نوع لات به اندازه 100 هزار واحد ارزی یا همان صد هزار دلار ارزش دارد. این نوع لات در هر پیپ به 10 هزار دلار تغییر میکند؛ یعنی شما به ازای هر یک پیپ که تغییر میکند شما 10 هزار دلار سود یا ضرر میکنید، حداقل سرمایه برای این لات 25 هزار دلار میباشد، این نوع لات را بیشتر شکرت های تجاری استفاده میشود.

  2. مینی لات:ا ین نوعی دیگر لات است که تاثیر بسیار زیادی درباره حداقل سرمایه فارکس میگذارد. این واحد به اندازه 10 هزاد دلار واحد مالی یا همان 10 هزار دلار میباشد. همچنین در این لات ارزش هر پیپ 1 دلار میباشد. برای اینکه بتوانیم از این لات استفاده کنیم حداقل سرمایه باید هزار دلار باشد. این لات بسیار مورد استقبال تریدر ها بخصوص تازه کار ها میباشد.

  3. میکرو لات: این نوع لات را کوچک ترین واحد تجاری و عملی می دانند. ارزش این لات هزار دلار و شما میتوانید با سرمایه 100 دلار وارد این لات شوید. هر پیپ در این لات 10 سنت محاسبه میشود. این نوع لات برای کسانی که سرمایه کمتر دارد مناسب است. اما در واقع این نوع لات سود مناسبی ندارد.

  4. نانو لات: این نو لات نه سود چندانی دارد نه سرمایه خاصی میخواهد و اینکه از ان جهت که مورد نظر افراد نیست از توضیح ان پرهیز میکنیم و به مباحث جذاب تر میپردازیم.

با توضیحات بالا شاید متوجه شده باشید که حداقل سرمایه برای بازار فارکس چه مقدار است احتمالا با توضیحات بالا گزینه های شما مینی لات یا میکرو لات است پیس نیاز است حداقل سرمایه برای این لات هارو باهم حساب کنیم.

حداقل سرمایه برای میکرو لات ومینی لات پقدر است؟

فرض میکنیم شما با حداقل سرمایه وارد میکرو لات میشود که حداقل سرمایه ان 100 دلار است و فرض میگیریم 100 پیپ سود گرفته باشید. 

در میکرو لات به ازای هر پیپ 10 سنت سود میگیرد، پس در مجموع شما 100 سنت یا یک دلار سود میگیرد این سود خاصی نمیباشد که باید هزینه سواپ، اسپرد و... را بدهید. اما بیاییم حداقل سرمایه را به هزار 900 دلار افزایش دهیم که سود ما به 9 دلار خواهد رسید.

این درحالی است که اگه یک سرمایه گذار قابلی باشید میتوانید سود های بیشتری از این بازار نصیب خود کنید. پس فرق بین حساب مینی لات و میکرو لا سود معدل 100 برابر است.

سخن اخر:

بسیاری از معامله‌گران فارکس در عوض اینکه فقط به حساب اولیه فکر کنند، در یک دوره زمانی برنامه‌هایی برای تخصیص پول جهت مدیریت ریسک معاملات و رشد حساب نیز در نظر می‌گیرند. اگرچه ممکن است بخواهید از سود معاملات خود برداشت کنید و از آن لذت ببرید، اما این کار موجب می‌شود سرمایه کمتری برای انجام معاملات و کسب سودهای بیشتر در اختیار داشته باشید.

معامله کردن در فارکس یک هنر است که ترقی و پیشرفت در آن نیاز به زمان دارد. و این فرصت خوبی برای شماست که سود معاملات را پس‌انداز کنید و حساب را رشد دهید تا اینکه روزی به مبلغی برسد که با سبک معاملاتی و آمال و آرزوهای شما متناسب باشد.