فارکس (Forex)، بزرگترین بازار مالی دنیا بهترین مکان برای کسب سود است به شرطی که نحوه خرید و فروش در بازار فارکس را بدانید. در این نوشته قص داریم به زبان ساده اموزش کار با بازار فارکس و خرید سهام و جفت ارزها را به صورت مرحله به مرحله توضیح دهیم. اگر تا کنون تجربه ای در فارکس یا سایر بازار های مالی مثل بورس نداشته اید، نگران نباشید چون بعد از خواندن این مقاله حتی میتوانید نحوه خرید و فروش در فارکس را برای دیگران نیز توضیح دهید.

خرید و فروش در فارکس چگونه است؟

خرید و فروش در بازار فارکس بسیار ساده است. اگر تجربه فعالیت در بازار بورس داشته باشید، درک نحوه انجام معامله در فارکس راحت است. اگر هم از قبل چنین تجربه ای نداشته اید ، ما به زبان ساده و کاملا کاربردی نحوه فعالیت در بازار فارکس را توضیح می دهیم.

فارکس که به بازار جفت ارزها مشهور است، محلی برای تبادل ارزهای کشور های مختلف دنیا با یک دیگر است. این ارزها به صورت جفتی و دو به دو در کنار هم معامله می شوند مثلا یورو در برابر دلار امریکا که با نماد EUR/USD شناخته می شود و یا پوند انگلیس در برابرا دلار امریکا  که با نماد GBP/USD است.

برای توضیح فارکس با یک از حفت از EUR/USD شروع می کنیم. وقتی این جفت ارز را می خرید به این معنی  که ارز یورو را خریده و ارز دلار را فروخته اید.

  • اگر بعد از خرید شما، ارزش ارز یورو در برابر دلار بیشتر شده و قیمت افزایش پیدا کند، شما سود می کنید.
  • اگر بعد از خرید شما، ارزش ارز یورو در برابر دلار کمتر شده و قیمت کاهش پیدا کند، شما ضرر می کنید.

خوب، ما قصد داریم 10,000 واحد از جفت ارز EUR/USD بخریم(چون این طور پیشبینی کرده ایم که ارزش یورو در اینده نردیک بیشتر خواهد شد.) و میخواهیم وقتی قیمت افزایش پیدا کرد ان را بفرشیم اما باید بدانیم در لحظه خرید، یک یورو برابر با چند دلار است؟

فرض کنید یک یورو با 1.0310 دلار است.

نکته اینجاست که به قیما جفت ارزها در بازار فارکس، نرخ تبادل ارزها گفته میشود. پیس در مثال بالا 1.0310 نرخ تبادل ارز EUR/USD در لحظه ای است که ما قصد معامله را داریم.

با لین حساب برای خرید 10,000 یورو باید نرخ تبادل EUR/USD را در 10,000 ضرب کنیم:

1,0310*10,000=10,310 دلار

بعد از خرید ما, قیمت این جفت ارز افزایش پیدا میکند و به نرخ تبادل 1,0810 میرسد. حالا ما قصد داریم جفت ارزمان را بفرشیم تا سود حاصل از این افزایش قیمت را دریافت کنیم. برای این کار نرخ تبادل EUR/USD را در لحظه فروش در 10,000 ضرب میکنیم:
10,000*1,0810=10,810 دلار

در این معامله ما 500 دلار سود به دست اوردیم.

چه چیزهایی در فارکس معامله میشود؟

پیش از توضیح چگونگی شروع معامله در فارکس یاید بدانید چه بازارهای معاملاتی در این بازار مورد معامله قرار  میگیرند. بیشتر معاملاتی که بهترین بروکرها در اختیار شما قرار میدهند از نوع معاملات CFD است.

معاملات CFD در فارکس همان قراردادهای مابه التفاوت هستند. معاملات CFD به زبان ساده یعنی شما بدون تصاحب یک دارایی، ان را خرید و فروش می کنید و از تغییرات قیمت ان سود به دست می اورید. مثلا با خرید طلا در فارکس، قصد خرید  طلای فیزیکی را ندارید. شما فقط قصد دارید  از تغییرات قیمت طلا در بازه زمانی خرید و فروش خود سود کنید.

خوب بهتر است سراغ نماد ها یا بازار های معاملاتی که معمولا اکثر بروکر ها برای معامله در بازار فارکس در اختیار معامله گران قرار می دهند، برویم. با ساتفاده از شکا زیر میتوانید این ابزار ها را ببنید.

 حالا می دانید در بازار فارکس میتوانید هم جفت ارزها و هم سهام خرید و فروش کنید اما چگونه در بازار فارکس معامله کنیم؟

نحوه معامله در فارکس

برای یادگیری نحوه خرید و فروش در فارکس باید آموزش‌های مربوط به معامله گری در این بازار را گذرانده باشید. این آموزش‌ها به طور کلی شامل دو دسته زیر می‌شوند.

  • تحلیل تکنیکال: با تحلیل تکنیکال می‌توانید تغییرات قیمت را در قالب نمودار بررسی کنید و به صورت قابل اطمینانی قیمتِ آینده را پیشبینی کنید.
  • تحلیل فاندامنتال: با تحلیل فاندامنتال یا بنیادی می‌توانید تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی را روی جفت ارزها بررسی کرده و از این طریق قیمتِ آینده را پیشبینی کنید.

خب حالا سراغ آموزش خرید و فروش در فارکس می‌رویم. مهمترین کاری که برای شروع معامله در فارکس باید انجام بدهید، تحلیل قیمت‌ها است. فرض کنید به این نتیجه رسیده‌اید که قیمت سهام شرکت اپل با نام AAPL در آینده افزایش پیدا می‌کند. در این صورت شما باید این سهام را خریده و پس از افزایش قیمت آن را به فروش برسانید. با استفاده از مراحل زیر می‌توانیدخرید سهام در فارکس را انجام دهید.

۱- در یک بروکر معتبر فارکس ثبت نام کنید.

۲-پلتفرم معاملاتی که معمولا در بیشتر بروکرها، نرم افزار متاتریدر ۴ است را از طریق سایت بروکر خود دانلود کنید.

۳-یک حساب معاملاتی دمو باز کنید و مدتی با معاملات مجازی تمرین کنید.

۴-سهام مناسب خرید یا جفت ارزهای فارکس را از طریق آموزش‌هایی که دیده‌اید، پیدا کنید.

۵-یک حساب معاملاتی واقعی در بروکر باز کنید.

۶-خرید و فروش در فارکس را شروع کنید.

اگر هنوز دقیقا نمی‌دانید باید چه کار کنید اشکالی ندارد چون در ادامه، آموزش خرید و فروش فارکس را به شکلی کاربردی توضیح می‌دهیم.

آموزش نحوه معامله کردن در فارکس از طریق متاتریدر

در ادامه مبحث آموزش معامله در فارکس، با یک مثال در نرم افزار میتاتریدر، نحوه خرید و فروش جفت ارز USD/CHF یا دلار آمریکا به فرانک سوئیس را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما پیش از آن باید با اصطلاحات Long و Short آشنا شوید.

  • Long: به معاملات خرید در بازارهای مالی دوطرفه، لانگ گفته می‌شود.

  • Short: به معاملات فروش در بازارهای مالی دوطرفه، شورت گفته می‌شود.

با این حساب در بازار فارکس هم می‌توانید با انجام معاملات Long از افزایش قیمت‌ها سود کنید و هم می‌توانید با معاملات Short از کاهش قیمت‌ها سود کنید.

اجازه دهید به مثال قبلی برگردیم. فرض کنید می‌خواهید جفت ارز USD/CHF را بخرید. یعنی یک موقعیت یا پوزیشن (یا همان معامله) لانگ باز کنید. برای این کار ابتدا نماد USD/CHF را در متاتریدر انتخاب کرده و با زدن شورت کات F9 پنجره Order‌ یا سفارش باز می‌شود.

حتما هیجان زده شده‌اید و می‌خواهید همین حالا دکمه Buy را فشار دهید اما قبل از آن باید به ۴ نکته دقت کنید.

  1. اول از همه باید حجم معاملات خود را در قسمت Volume مشخص کنید. این حجم به صورت پیشفرض ۱ لات در نظر گرفته شده است. یک لات معادل 100,000 واحد است.
  2. بعد باید عدد مشخصی برای حد ضرر یا Stop Loss مشخص کنید. (شاید الان از خود بپرسید حد ضرر چیست؟ نگران نباشید. در ادامه آن را توضیح می دهیم.)
  3. حالا عدد مشخصی هم برای حد سود یا Take Profit باید در نظر بگیرید.
  4. اگر بخواهید با قیمتی که در حال حاضر در بازار است، سفارش خرید خود را انجام دهید، در قسمت Type باید گزینه Market Execution فعال باشد.

حالا می توانید با زدن دکمه Buy سفارش خود را انجام بدهید و اولین معامله خود در فارکس را ثبت کنید. برای فعالیت در فارکس حتما باید از حد سود و حد ضرر استفاده کنید.

حد ضرر در فارکس

تعیین کردن حد ضرر به این معنی است که اگر قیمت برخلاف جهتی که شما پیشبینی کرده اید حرکت کرد، سفارش شما به صورت اتوماتیک در عدد مشخصی که برای استاپ لاس مشخص کرده اید، بسته شود. بدین طریق از ضرر بیش از حد جلوگیری می شود.

بگذارید با زدن یک مثال مفهوم استاپ لاس را توضیح دهیم. فرض کنید در همین نماد USD/CHF با قیمت 0.9737 وارد پوزیشن خرید می شوید و منتظر افزایش قیمت هستید اما قیمت در جهت نزولی و کاهش قیمت تا عدد 0.9710 حرکت می کند. اگر در لحظه برگشت قیمت پای سیستم تان نباشید که معامله را ببندید چه می شود؟ در این حالت حدود 270 دلار ضرر می کنید. در این معامله اگر حد ضرر خود را مثلا روی عدد 0.9736 تنظیم کرده بودید، تنها 10 دلار ضرر می کردید.

حد سود در فارکس چیست؟

حد سود نوعی سفارش اتوماتیک است که با رسیدن قیمت به عدد خاصی که شما تعیین می‌کنید، معامله شما را می‌بندد. حتما با خود فکر می‌کنید که تعیین حد سود یا تیک پرافیت در فارکس جلوی سود بیشتر را می‌گیرد پس لزومی ندارد از آن استفاده کنم.

باید بگوییم که بله، حد سود جلوی سود بیشتر را می‌گیرد اما مگر فکر می‌کنید بازار همیشه به روند صعودی‌اش ادامه می‌دهد؟

اگر برای معامله خود حد سودی مشخص نکنید ممکن است بعد از یک جهش صعودی، قیمت وارد یک روند نزولی شود. در این حالت شما نه تنها سودی نمی‌کنید بلکه متضرر هم می‌شوید (اگر حد ضرر تعیین نکرده باشید ممکن است بخش اعظمی از سرمایه خود را از دست بدهید).

اصطلاحی در بازارهای مالی وجود دارد به نام حفظ سود. پس بهتر است حد سود خود را در نقطه معقولی قرار داده و با گرفتن سود خود یا به عبارتی با حفظ سود از معامله خارج شوید.

انواع سفارشات در فارکس

حتما زیاد عبارت معامله کردن یا ترید کردن در فارکس را شنیده‌اید. در این قسمت قصد داریم به این سوال که چگونه در فارکس معامله کنیم، به صورت دقیق پاسخ دهیم. برای این کار باید نحوه اردر گذاری در فارکس را بدانید.

سفارش یا Order به معنای تنظیم درخواست یک معامله در فارکس توسط نرم افزارهای مخصوص خرید و فروش در فارکس مثل متاتریدر است. مثلا وقتی شما بخواهید سهام آمازون با نماد AMZN و در قیمت 105.50 بخرید، این درخواست را در قسمت New Order نرم افزار متاتریدر وارد می‌کنید اما معامله فارکس چیست؟

 زمانی که کار تنظیم سفارشتان تمام شد و درخواست خرید شما انجام شد، شما یک معامله بازِ خرید دارید. پس در ابتدا باید سفارش گذاری یا اردر گذاری را انجام داده و بعد از انجام آن شما یک معامله در فارکس انجام داده‌اید.  

انواع سفارشات در فارکس با توجه به نوع بروکر متفاوت است اما می‌توان این سفارشات را  به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  1. Market Orders: سفارشات بازار که در بعضی بروکرها با عبارت Market Execution مشخص می‌شود، سفارش شما را با توجه به بهترین قیمت پیشنهادی در لحظه انجام می‌دهد.
  2. Pending Orders: پندینگ اردرها، در لحظه انجام نمی‌شوند. در این گونه سفارشات شما قیمت دلخواه خود برای خرید و فروش را وارد کرده و زمانی که قیمت بازار به قیمت مورد نظر شما رسید، سفارش شما به صورت اتوماتیک اجرا می‌شود. سفارشات معلق (شرطی) خود به دو دسته کلی Limit‌ و Stop‌ تقسیم بندی می‌شوند.

سفارشات لیمیت در فارکس (Limit Orders)

سفارشات لیمیت برای خرید در زیرِ قیمت بازار و فروش بیشتر از قیمت بازار به کار برده می‌شوند. سفارش limit‌ در فارکس به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • Buy Limit: زمانی از سفارش بای لیمیت استفاده می‌کنیم که بخواهیم با قیمتی کمتر از قیمت کنونی بازار وارد معامله خرید شویم.

  • Sell Limit: هنگامی از سفارش سل لیمیت استفاده می کنیم که بخواهیم با قیمتی بیشتر از قیمت کنونی بازار وارد معامله فروش شویم.

مطالعه بیشتر: چگونه به حساب فارکس خود پول واریز کنیم

نحوه استفاده از سفارش Buy Limit‌ 

فرض کنید قیمت جفت ارز USD/JPY (دلار به ین ژاپن) 127.73 است اما شما معتقدید زمانی که قیمت به 123.05 برسد روند حرکت قیمت از نزولی به صعودی تبدیل می‌شود پس به همین خاطر نیاز دارید در قیمتی زیر قیمت کنونی بازار سفارش خرید باز کنید. برای این کار باید از سفارش نوع Buy Limit‌ استفاده کنید.

نحوه استفاده از سفارش Sell Limit‌ 

فرض کنید قیمت سهام شرکت تسلا با نماد TSLA در فارکس 1037.36 است و شما این طور پیش بینی می‌کنید که اگر قیمت به مقاومت 1150.50 برسد، بر می‌گردد و روند نزولی آغاز می‌شود. در اینجا می‌توانید با استفاده از سفارش سِل لیمیت در فارکس و با قیمتی بیشتر از قیمت کنونی بازار سفارش فروش خود را ثبت کنید.

با سفارشات لیمیت آشنا شدیم اما Sell stop و Buy stop چیست؟

سفارشات استاپ در فارکس (Stop Orders)

سفارشات استاپ برای خرید در قیمت بالاتر از بازار و فروش در قیمت پایین‌تر از بازار به کار برده می‌شوند. سفارش Stop در فارکس به دو دسته تقسیم می شود:

  • Buy Stop: زمانی از سفارش بای استاپ در فارکس استفاده می کنیم که بخواهیم با قیمتی بیشتر از قیمت کنونیِ بازار وارد معامله خرید شویم.
  • Sell Stop: هنگامی از سفارش سل استاپ استفاده می کنیم که بخواهیم با قیمتی کمتر از قیمت کنونی بازار وارد معامله فروش شویم.

نحوه استفاده از سفارش Buy Stop با مثال

فرض کنید قیمت طلا در فارکس با نماد XAUUSD 1798.17 و در حال بیشتر شدن است اما شما معتقدید اگر قیمت به 1800.50 برسد به احتمال خیلی زیاد، روند حرکت آن در حالت صعودی باقی می‌ماند. پس برای مطمئن شدن از جریان صعودی قیمت می‌خواهید در قیمتی بیشتر از قیمت کنونی بازار سفارش خرید باز کنید. برای این کار باید از سفارش نوع Buy Sop استفاده کنید.

نحوه استفاده از سفارش Sell Stop با مثال

فرض کنید می‌خواهید با استفاده از معاملات CFD‌ بیت کوین در فارکس، این ارز دیجیتال با نماد BTC‌ را بفروشید. (یعنی یک معامله Short انجام دهید.) تصور کنید قیمت بیت کوین در حال حاضر 47000 است اما شما معتقدید اگر قیمت به 46000 برسد، شروع روند نزولی حتمی است پس با استفاده از سفارش Sell Stop‌ در فارکس می توانید در قیمتی کمتر از قیمت کنونی بازار، سفارش فروش باز کنید.

  • تفاوت بای لیمیت و بای استاپ در چیست؟

در سفارش بای لیمیت در فارکس شما با قیمتی کمتر از قیمت لحظه ای بازار، سفارش خرید ثبت می‌کنید اما در سفارش بای استاپ در فارکس شما با قیمتی بیشتر از قیمت لحظه‌ای بازار، سفارش خرید خود را ثبت می‌کنید.

  • تفاوت سل لیمیت و سل استاپ در چیست؟

در سفارش سل لیمیت در فارکس شما با قیمتی بیشتر از قیمت لحظه ای بازار، سفارش فروش ثبت می کنید اما در سفارش سل استاپ در فارکس شما با قیمتی کمتر از قیمت لحظه ای بازار، سفارش فروش خود را ثبت می کنید.

در پایان باید گفت برای خرید جفت ارزها، سهام، ارزهای دیجیتال یا سایر ابزارهای معاملاتی در فارکس کافی است نحوه ترید کردن در فارکس را یاد گرفته و از طریق ثبت نام در یک بروکر معتبر، معامله کردن در فارکس را شروع کنید.

۱- چگونه در فارکس ترید کنیم؟

برای ترید کردن در فارکس باید ابتدا با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، آینده قیمت را تا حد زیادی پیشبینی کنید. بعد از آن می‌توانید با اردر گذاری، خرید و فروش در فارکس را انجام دهید.

۲- نحوه معامله کردن در فارکس به چه صورت است؟

برای معامله کردن در فارکس می‌توانید هم از معاملات خرید یا Long استفاده کنید و هم از معاملات فروش یا Short.

۳- نحوه اردر گذاری در فارکس به چه صورت است؟

با استفاده از نرم افزار متاتریدر و انتخاب یکی از گزینه‌های Market Execution یا Pending Order می‌توانید سفارش یا ادر خود را ثبت کنید.