بیشترین مخاطب و بیشترین معاملات در بازار فارکس بر روی جفتهای ارزی انجام میگیرد. جفت های ارزی خود به سه دسته تقسیم میشوند که  محبوبترین دسته از نمادهای فارکس در بخش جفت های ارزی را میتوان دسته جفتهای ارزی اصلی دانست چرا که با توجه به اینکه یک طرف آنها دلار قرار دارد از نوسان خوبی برخوردار هستند و از نظر قابلیت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال نیز از تحلیل پذیری بهتری برخوردار هستند.

جفتهای ارزی مانند یورو به دلار آمریکا با نماد EUR/USD یا جفت ارزی پوند انگلستان به دلار آمریکا با نماد GBP/USD و همچنین جفت ارزی دلار آمریکا به ین ژاپان با نماد USD/JPY محبوبترین جفتهای ارزی در بین معامله گران فارکس و تحلیل گران میباشد.علت این محبوبیت هم بیشتر بخاطر قابلیت تحلیل ساده و روانتر در این جفتهای ارزی است هرچند که از دامنه نوسان خوبی که در این سه جفت ارزی مشاهده میکنیم نیز نباید چشم پوشی کرد.

ارز‌های اصلی

در بازار فارکس به طور بالقوه ارز‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید معامله کنید، به عنوان یک معامله گر جدید،   با "ارز‌های اصلی"  شروع کنید.

ارز‌های اصلی شامل USD دلارامریکا؛  EUR یورو؛  JPY ین ژاپن؛  GBP پوندانگلستان؛  CHF فرانک سوئیس؛  AUD دلاراسترالیا؛  NZD دلارنیوزلند؛  CAD دلارکانادا.  سه ارز دلار استرالیا؛ دلار نیوزلند و دلار کانادا را «ارز‌های کالایی» نیز می‌گویند. فقط هشت ارزفوق را "ارز‌های اصلی" در نظر می‌گیریم.

اگر اطلاعاتی درباره بازار فارکس ندارید کلیک کنید

نماد ارز‌ها

نماد‌های ارزی همیشه دارای سه حرف هستند که دو حرف اول نام کشور را مشخص می‌کند و حرف سوم نام واحد پول آن کشور را نشان می‌دهد، معمولاً اولین حرف نام ارز است.  این سه حرف به عنوان کد ارز ISO ۴۲۱۷ شناخته می‌شوند.  از سال ۱۹۷۳، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) کد‌های سه حرفی را برای ارز‌هایی که امروز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، معرفی کرد.

NZD نماد دلار نیوزلند را به عنوان مثال بررسی می‌کنیم:‌ NZ مخفف نیوزیلند است، در حالی که D مخفف دلار است.

البته در رسانه حتی گفتگوی محاوره برای دلارامریکا اسامی زیر نیز بکار می‌روند:greenbacks, bones, benjis, benjamins, cheddar, paper, loot, scrilla, cheese, bread, moolah, dead presidents, cash money در یادداشت بعدی «خرید و فروش جفت ارز» را بررسی می‌کنیم.