قرارداد آتی یا فیوچرز در اصل قول خرید یا فروش یک دارایی در آینده است و معامله گران می توانند این وعده ها را بخرند و بفروشند. قرارداد آتی قیمتی که این دارایی ها با آن معامله می شوند و زمانی که معامله در آن انجام می شود را مشخص می کند.

تعریف و مثال قرارداد آتی

قرارداد آتی توافقی برای خرید یا فروش یک دارایی در بورس اوراق بهادار عمومی است. قرارداد مشخص می کند که فروشنده چه زمانی دارایی را تحویل می دهد و قیمت آن چقدر خواهد بود. دارایی اساسی یک قرارداد آتی معمولاً یک کالا، سهام، اوراق قرضه یا ارز است. از آنجایی که قراردادهای آتی با یک دارایی پایه مطابقت دارند، نمونه ای از مشتقه هستند.

نام جایگزین: فیوچرز

اکثر قراردادهای آتی به جای تحویل فیزیکی دارایی، امکان تسویه نقدی را فراهم می کنند.

قراردادهای آتی به کسب و کارها تا حدی اطمینان می دهد که قیمت یک دارایی در آینده چقدر خواهد بود، که امکان برنامه ریزی بهتر را فراهم می کند. به عنوان مثال، یک کشاورز که گندم می کارد می تواند تصور کند که محصول در زمان برداشت چقدر به فروش می رسد. در این میان سرمایه گذاران و سفته بازان از قراردادهای آتی سود می برند، زیرا از تغییرات قیمت پیش بینی شده در این دارایی ها سود می برند.

برای ثبت نام در فارکس چه باید کرد؟ :: وبلاگ آموزش فارکس (blog.ir)

قرارداد آتی چگونه کار می کند؟

قراردادهای آتی در یک بورس عمومی مانند بورس کالای شیکاگو (CME)، هیئت تجاری شیکاگو (CBOT) و بورس کالای نیویورک (NYMEX)، که همگی متعلق به گروه CME هستند، معامله می شود.

کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) این مبادلات آتی را تنظیم می کند.

نقش بورس آتی مشابه نقش بورس است. درست مانند معاملات سهام، صرافی ها مکانی امن و کارآمد برای معاملات آتی فراهم می کنند. قراردادها از طریق اتاق پایاپای بورس انجام می شود. از نظر فنی، اتاق پایاپای کلیه قراردادها را خرید و فروش می کند.

یک قرارداد آتی واحد باید بسیار خاص باشد. باید دقیقاً برای همان دارایی، کمیت و کیفیت باشد. همچنین باید برای همان ماه و محل تحویل باشد.

بیشتر بدانید: بهترین بروکر های موجود در بازار فارکس

قراردادهای آتی چگونه بر اقتصاد تأثیر می گذارد

معاملات آتی به شرکت‌ها کمک می‌کند قیمت‌ها را قفل کنند و در نتیجه هم به نفع خریداران و هم برای فروشندگان است. به عنوان مثال، یک شرکت حمل و نقل می تواند از قراردادهای آتی برای قفل کردن قیمت تضمینی بنزین استفاده کند. این به شرکت حمل و نقل اجازه می دهد تا بودجه بیشتری را برای آینده دقیق تر از آنچه که اگر به قیمت گاز در بازار وابسته بود، انجام دهد.

به طور مشابه، کشاورزان از قراردادهای آتی برای قفل کردن قیمت فروش دام یا محصولات خود استفاده می کنند. آنها همچنین می توانند برای چگونگی (و مکان) انتقال مالکیت کالا بر اساس قرارداد برنامه ریزی کنند. درست مانند شرکت حمل‌ونقلی که قراردادهای آتی گاز را می‌خرد، کشاورزانی که قراردادهای آتی کالا را می‌فروشند، می‌توانند درآمدها و هزینه‌های آتی را بدون نگرانی در مورد تغییر تقاضای مصرف‌کننده و سایر متغیرها با دقت بیشتری برنامه‌ریزی کنند.

قراردادهای آتی کالاها به اقتصاددانان امکان می دهد تا ارزیابی قیمت و پیش بینی قیمت مواد خام را انجام دهند. این ارزش ها تا حدی توسط معامله گرانی که معاملات آتی انجام می دهند و همچنین توسط تحلیلگرانی که بر این بازارها نظارت می کنند تعیین می شود.

صندوق های تامینی از قراردادهای آتی برای به دست آوردن اهرم بیشتر در بازار کالاها استفاده می کنند. آنها هیچ قصدی برای خرید، فروش یا تعامل فیزیکی با هیچ کالایی ندارند. در عوض، آنها قصد دارند یک قرارداد جبرانی را با قیمتی بخرند که برای آنها درآمد داشته باشد. به نوعی شرط بندی می کنند که قیمت آتی آن کالا چقدر خواهد بود.

بیشتر بدانید: فارکس چیست

انواع قراردادهای آتی

قراردادهای آتی برای کالاها، سهام، اوراق قرضه یا ارز نوشته می شود.

کالاها


کالاها دارایی های سختی مانند گندم، طلا یا نفت هستند. از این میان، مهمترین آنها ممکن است قراردادهای آتی نفت باشد، زیرا قیمت نفت را تعیین می کنند. قیمت نفت، به نوبه خود، تعیین کننده اصلی قیمتی است که شما در پمپ بنزین می پردازید. 2 افزایش قیمت نفت، قیمت پمپ را نیز افزایش می دهد.

قیمت کالاها بی ثبات است و معاملات آتی کالا برای معامله گران ریسکی است.

 

سهام و اوراق قرضه


معامله گران زمانی می توانند معاملات آتی ابزارهای مالی را معامله کنند که تغییری در روند اقتصادی احساس کنند. به عنوان مثال، اگر آنها فکر می کنند که نرخ ها کاهش می یابد، ممکن است یک قرارداد آتی برای اوراق قرضه بخرند (زیرا قیمت اوراق با کاهش نرخ بهره افزایش می یابد). اگر معامله گر فکر می کند که سهام افزایش می یابد، ممکن است معاملات آتی مطابق با S&P 500 خریداری کند.

 

ارزها


قراردادهای آتی برای ارزها به صورت جفت نوشته می شود. این وعده مبادله مقدار معینی از یک ارز با مقداری ارز دیگر است. به عنوان مثال، اگر یک معامله گر باور داشته باشد که ارزش دلار آمریکا در مقایسه با ارزش یورو افزایش خواهد یافت، آنگاه یک دلار آتی USD/EUR که با احساسات آنها مطابقت دارد خریداری می کند.

معامله گران همچنین می توانند گزینه های معاملات آتی را معامله کنند. درست مانند گزینه های سهام، اختیار معامله آتی به خریدار این حق ("اختیار") را می دهد تا یک قرارداد آتی را تا یک روز خاص بخرد یا بفروشد. هزینه اختیار معامله آتی کمتر از خرید یک قرارداد آتی واقعی است. آنها می توانند ریسک را کاهش دهند (در صورت استفاده عاقلانه)، و همچنین به معامله گران بیشتری اجازه می دهند تا به تنوع بیشتری دست یابند.

منبع: فیوچرز چیست دلتا اف ایکس