چه چیزی در بازار فارکس معامله میشود موضوعی است که قصد داریم در این مقاله از وبلاگ فارکس اکسپو به آن بپردازیم. پس اگر می خواهید به این سوال برسید و همه حقایق بازار را در مورد جفت ارز ها بدانید، تا انتها همراه ما باشید.

فارکس یا بازار ارز یک بازار غیرمتمرکز است که در آن افراد مختلف در سراسر جهان جفت ارز را خرید و فروش می کنند. تغییرات قیمت این ارزها نسبت به یکدیگر فرصت هایی را برای معامله گران به وجود آورده است تا در این بازار معامله کنند. اما جفت ارز تنها دارایی مالی قابل معامله در بازار فارکس نیست. در این مقاله قصد داریم تمامی ابزارها یا نمادهای معاملاتی فارکس را به شما معرفی کنیم.
تجارت فارکس چیست؟
نام فارکس از عبارت Foreign Exchange Market و به معنای بازار ارز گرفته شده است. در واقع این پولی است که در فارکس معامله می شود. ممکن است از خود بپرسید که فارکس دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ چگونه پول معامله کنیم؟
از آنجایی که پول فارکس معنای فیزیکی ندارد، سوال ممکن است کمی گیج کننده باشد، بنابراین سعی می کنیم روش معاملات فارکس را به زبان ساده توضیح دهیم.
 ارزش فعلی ارز کشورهای مختلف جهان با یکدیگر متفاوت است و اگر ارزش پول دو کشور را بسنجیم، قیمت یا نرخ مبادله بین دو ارز در همه حال یکسان نخواهد بود. به همین دلیل در فارکس قیمت ها دائما در حال تغییر هستند و این تغییرات در نرخ قیمت فرصتی را برای معامله گران فراهم می کند تا از این نوسانات سود ببرند (البته این نوسانات بسیار ناچیز است اما می توانید با استفاده صحیح از ابزار اهرمی سود خود را افزایش دهید. ). انجام دادن).
 بنابراین، در فارکس، دو ارز باید با یکدیگر اندازه گیری شوند تا تغییرات آنها نسبت به یکدیگر مشخص شود. به عنوان مثال، در جفت ارز EUR/USD، ارزش یورو در برابر ارزش دلار اندازه گیری می شود. در صورت بهبود شرایط اقتصادی کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به دلار، روند این جفت ارز افزایش می یابد و با خرید آن سود خواهید برد (البته عوامل دیگری نیز بر تغییرات قیمت ارزها در فارکس تاثیرگذار است). اما شرایط اقتصادی و سیاسی کشورها همیشه ثابت نمی ماند، بنابراین ارزش پول آنها نسبت به یکدیگر ثابت نمی ماند.
 در مورد جفت ارزهای فارکس، باید چند نکته مهم را بدانید:
1. هنگامی که شما یک جفت ارز فارکس را خریداری می کنید، در واقع اولین ارز را می خرید و ارز دوم را می فروشید.
2. ارز اول را ارز مبنا و ارز دوم را ارز متقابل می نامند.
3. با خرید ارز در واقع سهمی از اقتصاد یک کشور را خریداری می کنید.
خوب، تا اینجا فهمیدیم که مهمترین چیزی که در فارکس معامله می شود، ارز است. اما شما می توانید از طریق کارگزار خود به ابزارهای معاملاتی غیر از جفت ارز دسترسی داشته باشید (کارگزار رابط بین معامله گران و بازار فارکس است). دارایی های مالی معامله شده در فارکس شامل موارد زیر است:
 
جفت ارز فارکس
 
جفت ارز مهمترین ابزار معاملاتی است که در فارکس خرید و فروش می شود. مهمترین جفت ارزهای فارکس شامل موارد زیر است:
• جفت ارز عمده
• جفت ارز ثانویه
• جفت ارز غیر معمول
جفت ارزهای اصلی
در بین این جفت ارزها، به برخی از مهمترین آنها که حجم معاملات بیشتری نسبت به سایر ارزها دارند، جفت ارزهای اصلی یا اصلی می گویند. این ارزها نشان دهنده بزرگترین اقتصادهای جهان و تعداد زیادی از افراد فعال در بازار ارز در آنها تجارت می کنند. جفت ارزهای اصلی در فارکس عبارتند از:
• EUR/USD (یورو به دلار)
• GBP/USD (پوند به دلار)
• USD/JPY (دلار به ین ژاپن)
• USD/CHF (دلار به فرانک سوئیس)
• USD/CAD (دلار آمریکا به دلار کانادا)
• AUD/USD (دلار استرالیا به دلار آمریکا)
• NZD/USD (دلار نیوزیلند به دلار آمریکا)
توجه: در تمام جفت ارزهای اصلی، یک طرف معامله دلار آمریکا است.
جفت ارز ثانویه
جفت ارزهایی که در آن هیچ یک از دو ارز تشکیل‌دهنده دلار یا دلار آمریکا نباشد، جفت ارزهای فرعی یا ثانویه نامیده می‌شوند (نام دیگر این جفت‌های ارز جفت ارز متقاطع یا متقاطع است.) جفت ارزهای اصلی پایین‌تر هستند. به عبارت ساده، تعداد و حجم تراکنش ها در آنها کمتر است، بنابراین با سرعت کمتری نسبت به جفت ارزهای اصلی نقدی یا فروش می شوند.

بیشتر بدانید: بهترین بروکر های بازار فارکس
(البته در مهم ترین جفت ارزهای فرعی، نرخ نقدینگی نزدیک به جفت ارزهای اصلی است.)
از جمله مهمترین جفت ارزهای ثانویه در فارکس می توان به سه جفت ارز زیر اشاره کرد:
• EUR/GBP (یورو به پوند)
• GBP/JPY (پوند به ین)
• EUR/CHF (یورو به فرانک سوئیس)
جفت ارزهای عجیب و غریب
جفت ارزهای غیرمعمول یا عجیب و غریب فارکس با کشورهای در حال توسعه مرتبط هستند. یک طرف این جفت ارز یکی از ارزهای اصلی و طرف دیگر یکی از ارزهای مرتبط با اقتصادهای در حال توسعه است. میزان نقدینگی در این جفت ارزها کمتر و اسپرد آنها (تفاوت بین قیمت پیشنهادی و درخواستی) بیشتر است. از جمله جفت ارزهای عجیب و غریب می توان به جفت ارز USD/SGD (دلار آمریکا به دلار سنگاپور) اشاره کرد. علاوه بر جفت ارز، سایر ابزارهای حراج در فارکس معامله می شوند

با این حساب می‌توان گفت در بازار فارکس معمولا کامودیتی‌های سخت در دو قسمت فلزات و انرژی دسته بندی شده و کامودیتی‌های نرم تحت عنوان کالاها در یک دسته بندی قرار می‌گیرد.
نکته: اکثر معاملات انجام شده در ابزارهای معاملاتی در فارکس از طریق معاملات CFD انجام می‌پذیرد. قراردادهای CFD نوعی معاملات دوطرفه در فارکس محسوب می‌شوند. یعنی می‌توانید در صورت افزایش قیمت، معامله خرید (Long Position) و در صورت کاهش قیمت ها معامله فروش (Short Position) باز کنید و در هر دو موقعیت سود کسب کنید.
چه چیزهایی در فارکس معامله می شوند؟ (به غیر از جفت ارزها)
از دیگر محصولات معاملاتی در فارکس به غیر از جفت ارزها می‌توان به فلزات اشاره کرد. در بازار فارکس، می‌توان فلزات را هم که زیرمجموعه‌ای از کامودیتی‌های سخت به حساب می‌آیند را خرید و فروش کرد.

فلزات در فارکس (Metals)
اکثر بروکرها فلزات گران بهایی مثل طلا ونقره را برای خرید و فروش در اختیار معامله گران قرار می‌دهند. به جز این دو فلز گران بها، فلزات دیگری مثل پالادیوم، پلاتین و مس را می‌توان در بازار فارکس معامله کرد.
طلا یکی از مهمترین دارایی هاست که افراد بسیاری در جهان به صورت فیزیکی یا از طریق بورس و فارکس به خرید و فروش آن مشغول هستند. نگه داری یا خرید و فروش این دارایی ارزشمند که همواره در بازار در حال نوسان و تغییر قیمت است باعث حفظ ارزش سرمایه و کسب سود می‌شود به همین دلیل است که معاملات طلا در فارکس، یکی از پرطرفدارترین معاملات بعد از جفت ارزها است. نماد طلا در فارکس با XAU نشان داده می‌شود و شما می‌توانید با جستجوی نماد XAUUSD در نرم افزار متاتریدر یا تریدینگ ویو، نمودار طلا را ببینید. نحوه انجام معاملات طلا در فارکس درست مثل معامله جفت ارزها است. یعنی شما می‌توانید هم از کاهش قیمت آن سود ببرید و هم از افزایش آن.
معاملات نقره در فارکس هم به علت نوسانات قیمتی این فلز ارزشمند، فرصت‌های معاملاتی مناسبی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.
چه چیزهایی در فارکس معامله میشوند؟ (به غیر از جفت ارزها و فلزات)
در بازار فارکس، می‌توان منابع انرژی که زیرمجموعه‌ای از کامودیتی‌های سخت به حساب می‌آیند را هم خرید و فروش کرد.
منابع انرژی در فارکس (Energies)

اغلب بروکرها منابع انرژی مثل نفت و گاز را برای معامله کردن در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.  نحوه معامله نفت و گاز درست مانند سایر ابزارهای معاملاتی است و شما می‌توانید معاملات Long و Short را در جهت افزایش و کاهش قیمت انجام دهید. در واقع شما نفت و گاز را به صورت فیزیکی خرید و فروش نمی‌کنید بلکه از تغییرات قیمت این منابع به نفع خود استفاده می‌کنید.
معاملات نفت در فارکس
 نفت یکی از منابع تجدید ناپذیر در سطح دنیاست و بسیاری از فاکتورهای اقتصادی در جهان به قیمت نفت وابسته هستند. بنابراین تغییرات قیمت نفت، محل مناسبی برای انجام معاملات است. بد نیست بدانید بیش از 160 نوع نفت خام در بازار برای خرید و فروش وجود دارد اما سه مورد از آن‌ها بیشتر از همه در بازار معامله می‌شوند.
1.    نفت WTI: این نفت که به نام نفت خام آمریکا نیز شناخته می‌شود، نفتی با کیفیت بسیار عالی است.
2.    نفت برنت: نفت خام برنت یا نفت خام دریای شمال معیاری مهم برای قیمت نفت در جهان است.
3.    نفت اوپک: این نفت ترکیبی از هفت نوع نفت خام از کشورهای مختلف است و متعلق به اوپک یا سازمان کشورهای صادر کننده نفت است. قیمت این نفت معمولا نسبت به نفت WTI یا برنت کمتر است.
با حرفه‌ای شدن در فارکس می‌توانید به راحتی معاملات نفت را در کنار سایر جفت ارزها نیز انجام دهید.
چه چیزهایی در فارکس معامله میشوند؟ (به غیر از جفت ارزها، فلزات و انرژی) 
بازار جفت ارزها محلی است که در آن می‌توان کامودیتی‌های نرم مثل گندم، ذرت و ... را هم مورد معامله قرار داد.

کامودیتی ها در فارکس (Commodities)
کامودیتی‌های نرم از دیگر ابزارهای معاملاتی در بازار فارکس هستند که امکان معاملات دوطرفه در آن‌ها ممکن است. از بین این کالاها می‌توان به ذرت، سویا، شکر، قهوه، گندم، برنج، گوشت، پنبه و... اشاره کرد. قیمت کالاها تحت تاثیر عواملی همچون عرضه و تقاضا، تنش‌های منطقه‌ای، بلایای طبیعی و شرایط آب و هوایی قرار دارند. بنابراین برای انجام معاملات کامودیتی در فارکس بایست علاوه بر تحلیل قیمت در نمودارهای مربوط به آن از اخبار مرتبط با کالاها نیز مطلع باشید.
چه چیزهایی در فارکس معامله میشوند؟ (به غیر از جفت ارزها، فلزات، انرژی و کالاها)
 

سهام شرکت‌های آمریکایی و اروپایی به استثنای جفت ارز، از جذاب‌ترین محصولات معاملاتی در دسترس معامله‌گران فارکس هستند.

سهام در فارکس
شاید باور نکنید، اما سهام شرکت های معروف دنیا مانند اپل و گوگل را می توان از طریق فارکس خرید و فروش کرد. البته این معاملات در قالب قراردادهای CFD مانند سایر معاملات فارکس انجام می شود. در این نوع معامله، شما از تغییرات قیمت سهام در هر دو جهت سود می برید، اما مالک سهام مورد نظر نیستید. به عبارت دیگر، بدون داشتن خود سهام، می توانید با انجام معاملات درست و به موقع از بالا و پایین رفتن قیمت آن بهره ببرید.
قیمت سهام معمولاً به عواملی مانند عرضه و تقاضا، اخبار شرکت، سود، سودآوری و غیره بستگی دارد. اگر در تحلیل قیمت نمودار (تحلیل تکنیکال) مهارت دارید و می توانید ارزش ذاتی یک سهام (تحلیل بنیادی) را بر اساس اخبار شرکت تخمین بزنید، به راحتی می توانید از معاملات سهام فارکس سود ببرید.
از جمله مهم ترین سهام فارکس می توان به سهام اپل با نماد AAPL، سهام آمازون با نماد AMZN و ... اشاره کرد.
تجارت فارکس چیست؟ (به استثنای جفت ارز، فلزات، انرژی، کالاها و سهام)
شاخص‌هایی که ارزش مجموعه‌ای از شرکت‌های بورسی یک کشور را نشان می‌دهند یا ارزش یک ارز را در برابر سایر ارزها نشان می‌دهند، غیر از موارد فوق، سایر ابزارهای معاملاتی در دسترس معامله‌گران هستند.

شاخص های فارکس
شاخص مجموعه ای از سهام مختلف است که عملکرد یک بازار یا بخشی از آن را نشان می دهد. (شاخص ها را شاخص سهام نیز می گویند.) بنابراین شاخص ها عملکرد قیمت مجموعه ای از سهام در بازار را اندازه گیری می کنند. به عنوان مثال یکی از شاخص های قابل معامله در بازار ارز، USA500 است. این شاخص بر اساس ترکیبی از 500 شرکت بزرگ ایالات متحده در بورس نیویورک (NYSE) یا نزدک (NASDAQ) است که بر اساس میانگین وزنی محاسبه می شود. (میانگین موزون ارزش بر اساس ارزش بازار محاسبه می شود.)
مانند سایر CFD های فارکس، معاملات شاخص به صورت دوطرفه انجام می شود. اگر به بازار سهام تسلط داشته باشید، می توانید با در نظر گرفتن عوامل موثر بر شاخص هایی مانند رویدادهای سیاسی، داده های اقتصادی و تغییرات عمده در بازار ارز، معاملات موفقی را در این زمینه انجام دهید، علاوه بر این، باید این نکته را در Let. به طوری که با افزایش قیمت سهام در شاخص، قیمت شاخص مربوطه نیز افزایش می یابد و زمانی که قیمت سهام درج شده در شاخص کاهش می یابد، قیمت شاخص نیز کاهش می یابد.

بیشتر بدانید: فارکس چیست؟
از جمله شاخص های قابل معامله بازار ارز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• شاخص های بورس کشورهای مختلف مانند استرالیا 200 با نماد S&P/ASX 200
• شاخص های مربوط به ارزها مانند شاخص دلار با نماد DXY
نقل شده. در زیر برخی از مهم ترین شاخص های قابل معامله در بازار فارکس را ارائه خواهیم داد.
شاخص داو جونز در فارکس چیست؟
میانگین صنعتی داوجونز که نوعی میانگین صنعتی است با نماد DJI نشان داده می شود. این شاخص برای اولین بار توسط چارلز داو ایجاد شد. داو جونز از سهام 30 شرکت بزرگ آمریکایی در بورس نیویورک و نزدک تشکیل شده است و عملکرد آنها را نشان می دهد. از جمله شرکت های مشمول شاخص داو جونز می توان به اپل، کاترپیلار، مک دونالد و ... اشاره کرد. این شاخص از میانگین وزنی ارزش سهام موجود در آن ایجاد می شود. یعنی سهام با ارزش بازار بالاتر تاثیر بیشتری بر شاخص داو جونز دارند.
شاخص داو جونز روند کلی بازار سهام آمریکا را نشان می دهد. زمانی که روند داوجونز صعودی باشد، معمولا اکثر سهام در حال افزایش و افزایش قیمت هستند و زمانی که روند داوجونز نزولی باشد، وضعیت کلی بازار سهام نزولی خواهد بود.
شاخص داو جونز در فارکس یکی از ابزارهای معاملاتی است که می توانید مانند هر دارایی مالی دیگری معامله کنید. برای دسترسی به نمودار شاخص داو جونز در TradingView، می توانید نماد DJI را جستجو کنید.

برای ثبت نام در فارکس چه باید کرد؟ :: وبلاگ آموزش فارکس (blog.ir)

شاخص نزدک در فارکس چیست؟
نزدک (NASDAQ) دومین بازار سهام ایالات متحده از نظر ارزش بازار است که در نیویورک واقع شده است، اما NSD100 در فارکس چیست؟
NSD100 نماد شاخص نزدک 100 است. شاخص نزدک 100 عملکرد 100 شرکت غیر مالی ایالات متحده را در بورس اوراق بهادار نزدک نشان می دهد. این شرکت ها در زمینه های بیوتکنولوژی، صنعتی، فناوری، مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی و غیره فعالیت می کنند.
شاخص نزدک 100 یکی از شاخص‌های مهم در آمریکا است که بهترین شرکت‌ها را در زمینه‌های غیر مالی به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد. این شاخص یکی از ابزارهای معاملاتی فارکس است که می توان از طریق معاملات CFD خرید و فروش کرد.
شاخص Dax30
شاخص Dax30 یا Deutscher Aktienindex یکی از شاخص های سهام آلمان است که از سهام 30 شرکت مهم و بزرگ آلمانی تشکیل شده است.

تریدینگ ویو جستجو کرده و چارت قیمت آن را برای خرید و فروش در فارکس بررسی کنید.
چه چیزهایی در فارکس معامله می شوند؟ (به غیر از جفت ارزها، فلزات، انرژی، کالاها، سهام و شاخص ها)
اوراق قرضه در فارکس، یکی دیگر از انواع ابزارهای معاملاتی هستند که می‌توان از طریق معاملات دوطرفه در فارکس از تغییرات قیمت آن‌ها سود برد.

اوراق قرضه در فارکس (Bonds)
اوراق قرضه از دیگر نمادهای معاملاتی در فارکس هستند که می‌توان از طریق قراردادهای CFD آن‌ها را مورد معامله قرار داد اما بازار بدهی یا بازار اوراق قرضه (Bond market) چیست؟
اوراق قرضه مجموعه اسناد و مدارکی هستند که دولت‌ها یا شرکت‌های خصوصی منتشر می‌کنند تا با فروش آن‌ها به مردم، سرمایه مورد نیاز برای فعالیت‌های خود را فراهم کنند. به این اوراق، اوراق بدهی نیز گفته می‌شود چون شرکت‌ها با این کار به نوعی سرمایه مورد نیاز خود را از مردم قرض می‌گیرند و بعدا با بازخرید اوراق، پول سرمایه گذاران را به آن‌ها پس می‌دهند.
از انواع این اوراق قرضه در بازار فارکس می‌توان به اوراق قرضه 10 ساله آمریکا با نماد US10Y اشاره کرد.
چه چیزهایی در فارکس معامله می‌شوند؟ (به غیر از جفت ارزها، فلزات، انرژی، کالاها، سهام، شاخص‌ها و اوراق قرضه)
به جز موارد بالا امکان معامله کردن ارزهای دیجیتال در فارکس نیز وجود دارد.

ارزهای دیجیتال در فارکس (Cryptocurrencies)
رمزارزها از نمادهای پرطرفداری هستند که در فارکس می‌توانید از طریق معاملات دوطرفه به خرید و فروش آن‌ها بپردازید. نحوه معامله ارز دیجیتال در فارکس درست مثل سایر نمادهای معاملاتی ارائه شده در قالب قراردادهای CFD است. یعنی هم با خرید ارزهای دیجیتال و افزایش قیمت و هم با فروش ارزهای دیجیتال و کاهش قیمت در آن‌ها می‌توانید سود به دست بیاورید. از مهمترین ارزهای دیجیتال در فارکس می‌توان به بیت کوین با نماد BTC، اتریوم با نماد ETH، کاردانو با نماد ADA، لایت کوین با نماد LTC و بسیاری نماد دیگر اشاره کرد.
چه چیزهایی در فارکس معامله می شوند؟ (به غیر از جفت ارزها، فلزات، انرژی، کالاها، سهام، شاخص ها، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال)
صندوق‌های قابل معامله از جمله دیگر دارایی‌ها در بروکرها هستند که در اختیار معامله گران قرار گرفته‌اند.

ETF در فارکس
ETFها یا صندوق‌های قابل معامله در فارکس، از دیگر ابزارهای معاملاتی هستند که می‌توان به خرید و فروش آن‌ها پرداخت. عمده‌ترین صندوق‌های قابل معامله، ترکیبی از سهام‌های مختلف هستند ولی در بازار فارکس می‌توانید به صندوق‌های دیگر که شامل اوراق قرضه، شاخص‌ها، طلا، انرژی و... هستند هم دسترسی داشته باشید.
مثلا صندون قابل معامله SPDR S&P500  یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین ETFها در جهان است که شاخص S&P500 در آن وجود دارد. این صندوق با نماد ETF-SPY نشان داده می‌شود و شما می‌توانید از طریق فارکس در معاملات CFD این صندوق شرکت کنید.
آیا دسترسی به همه ابزارهای معاملاتی در فارکس امکان پذیر است؟
همه بروکرها انواع ابزارهای معاملاتی که در فارکس استفاده می‌شوند را ندارند. مثلا یک بروکر ممکن است ارزهای دیجیتال را برای معامله کردن نداشته باشد. بنابراین قبل از ثبت نام در بروکر باید لیست نمادهای معاملاتی ارائه شده توسط همان بروکر فارکس را بررسی کنید و بعد از آن اقدام به ثبت نام و باز کردن حساب در بروکر کنید. البته اکثر بروکرهای معتبر فارکس که خدمات خود را به ایرانیان ارائه می‌دهند، بیشتر این ابزارهای معاملاتی را برای ترید کردن در اختیار افراد قرار می‌دهند.
در این مقاله دارایی‌های قابل معامله در فارکس را بررسی کردیم. هر چند بازار فارکس محلی برای معاملات جفت ارزها است اما از طریق بروکرهای فارکس می‌توانید به مجموعه گسترده‌ای از نمادهای معاملاتی که شامل فلزات، انرژی، سهام، شاخص‌ها، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال و صندوق‌های قابل معامله دسترسی داشته باشید. در صورت داشتن دانش کافی با این ابزارهای معاملاتی متنوع در فارکس می‌توانید از فرصت‌های معاملاتی موجود در این نمادها به نفع خود استفاده کنید.
سوالات متداول
1- چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟
عمده‌ترین دارایی‌های مالی که در فارکس خرید و فروش می‌شوند، جفت ارزها هستند اما به غیر از آن سایر دارایی‌های مالی مثل طلا، نقره، نفت، گاز، سهام شرکت‌های آمریکایی و اروپایی، شاخص‌ها، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال و صندوق‌های قابل معامله را هم می‌توان در فارکس معامله کرد.
2- چه آیتمی در فارکس بیشتر معامله می شود؟
بیشترین آیتم معاملاتی در فارکس جفت ارزهای اصلی هستند که از میان جفت ارزهای اصلی هم، معمولا جفت ارز EUR/USD بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص می‌دهد.
3- آیا خرید سهام در فارکس ممکن است؟
بله. امکان خرید سهام در فارکس از طریق معاملات CFD فراهم شده است.